Förnekelse av en söndag (eller lovets sista dag)

 

 
Jag vaknade tidigt och var arg.
Jag är ofta arg när jag vaknar ensam.

Men detta var ju en söndag,
och lovets sista dag.
Därför sov jag vidare
till halv elva.
När jag klev upp 
hade mamma bakat scounes!
Det blev en mysig frukost
och sen gick vi en lång
runda i Valjes naturresarvat.
Det blåste lite men solen sken.

När vi kom hem en timme och en 
kvart senare kom jag ihåg 
att jag i drömmen planerat 
att hämta min balklänning idag,
så jag tog bilen till min farbror
och hans fru i Ynde.
Mina två kusiner var dessutom
hemma så jag stannade där
hela eftermiddagen.
Vi fikade och jag och Jossa
gick ännu en promenad 
längs med banvallen 
där det var ännu varmare!
Sen blev det en fika till
med marängsviss och te i fina koppar.
Jag tycker så mycket om huset i Valje.
Vackra möbler och mysig trädgård!
Sen myste jag jättemycket 
med hundvalparna också,
de är så söta – ser ut som små björnungar.
Vet inte vad rasen heter.

Nu har jag precis kommit in
i mitt lilla hus.
När jag kom hem satte jag mig 
i solstolen med ett glas vin

och Fiesta: The sun also rises
av Hemingway.
Mamma grillar
och har lagat massa mat.
Vi ska äta snart.
Skola känns avlägset.

 

 

Leave a Reply

