En lång text om alkohol

Jag har nog alltid varit väldigt lillgammal av mig.
Jag har ingen aning om vad det beror på.
Vissa föds kanske sådana.
Eller så handlar det om förebilder och omgivningen
när man växer upp.
När jag var liten var mina kusiner mina stora idoler.
Minns när jag hade långt blont hår som nästan var vitt.
När min äldsta kusin klippte sitt hår i det klassiska 90-tals korta,
då gjorde jag det med.
Jag såg upp till dem för att de var så stora!
Ni vet det skeva perspektivet man hade på att vara “stor” när man var liten.
När jag var sex år var 14 år så otroligt “stort”.

Jag har nog alltid varit lillgammal,
läst mycket och haft lite konstiga intressen.
Som bensinpriser, Selma Lagerlöf och grisar.
Å andra sidan har det inte med saken att göra.
Men ändå. Jag var nog ganska konstig som liten.
Utvecklat ordförråd och sådär.

Under hela uppväxten såg jag upp till de “stora”.
På fritids sökte jag mig till praoeleverna istället för de andra barnen.
När jag så var runt tolv år började jag dansa på
allvar på Danskompaniet.
När jag var tonåring var mina förebilder redan
runt 20 år gamla.
De hade redan haft sina egna faser av tonårsfyllor,
pubertetskriser och bråk med föräldrarna.

Jag drack inte en droppe alkohol under högstadiet.
Jag umgicks inte med de coola gängen som festade.
Jag hade min bästa vän Sofia.
Jag var en av de få som faktiskt kom ihåg vad
skolsköterskan sa om hur skadligt rökning och alkohol är
för unga kroppar.
För alla kroppar.
Men framförallt unga kroppar under utveckling.
Visserligen nämnde hon nog vikten av att sova också.
Jag tog till vara på hennes ord och ville ta hand om
min kropp, inte hälla i mig farliga nervgift eller dra ner
läskig tjära i lungorna.
Jag var nog inte ens speciellt nyfiken på hur en
fylla skulle vara.
Jag kände bara att min kropp skulle i alla fall
få växa till sig lite mer innan jag började dricka.
För egentligen var det min kropp jag tänkte på.
Och självklart
“Om jag nu skulle festa, skulle jag då vilja festa med dom där?
Nej just det!”.

Min högstadietid tillbringade jag med min bästa vän Sofia,
framför datorn och på konvent runt om i Sverige.
Det var så jag kände gemenskap.
Och det var alldeles perfekt för mig.
Lillgamla jag som då visste hur jag ville vara.

Första gången jag blev full var 31 maj 2008.
Ironiskt nog tillsammans med många från Danskompaniet.
Jag hade inte tänkt dricka något,
sånt höll ju inte jag på med.
Sen blev det så ändå.
Egentligen kan jag inte förklara hur.
Lite slutade jag bry mig, en cider.
Sen plötsligt var det en bra idé
att ta emot grogg efter grogg.
Och så var det med det.
Helt plötsligt blinkade världen
och fötterna stod inte still.
Nästa gång jag festade var någon månad senare.
Jag får fortfarande höra
“Du drack fyra cider och yrade om hur full du var.”
Det är en rolig historia men så var det inte.
Jag drack mer än fyra cider.
Inte mycket mer, men likväl mer.
Och med alla olika grejer som kan påverka
slog det till rejält och jag blev rädd.
Det är inte kul att höra “Du drack fyra cider”
när jag minns hur jag klart upplevde att 
armarna inte lydde mig.
Vi gick ner på stan och jag skulle gå på toaletten.
Jag tappade bort all tid och var där inne i 20 minuter.
Minst.
Jag smsade min pappa som då befann sig på Island.
Jag hade rätt trevligt där inne men mina vänner
undrade nog vad jag höll på med egentligen.
Den kvällen var svår.
Jag cyklade så svajigt att jag nästan körde på
min syster.
Min systers kommentar om kvällen
“Du var snällare än du brukar”.

Jag är bara 19 år och min kropp
tar fortfarande lika mycket skada.
Men jag går inte på högstadiet längre
och jag har ett bättre omdöme. 
Även om jag självklart har en hel del
skumma grejer för mig emellanåt.
Jag vill inte veta vad som hänt om jag druckit på högstadiet.

Min fördel är att jag inte behöver ta
till alkohol för att bli en personen jag vill vara.
Vill jag något behöver jag inte vara full och modig.
Men jag skulle vara en hycklare om jag
påstod att jag inte pratar med fler människor 
när jag är berusad. För oj så social jag blir.

Nu blev det lite tankar här.
Var tvungen att få ut dem någonstans.

 

4 thoughts on “En lång text om alkohol

Leave a Reply

