Att mellanlanda efter nära döden-upplevelse

Nyfiken på rubriken?
Jo jag ska förklara.

Igår gick flyttlasset upp mot Norrköping,
vi flyttade och städade under hela söndagen.
Egentligen är själva flytten av grejer en historia i sig.
Så vi börjar väl med den.

Lastbilen vi fick låna var stor och fin, den rymde alla våra möbler utan problem.
Runt halv åtta började vi den långa vägen längs E-22 mot Norrköping.
I höjd med ett litet samhälle en bit ifrån Kalmar tyckte jag (duktig som jag är på körteori och säkerhet) att det kanske ändå skulle vara en bra idé att kolla däcken med
tanke på den långa färden vi hade framför oss.
Så vid Preem checkade vi manualen och lufttrycket i däcken som
visade sig vara nere på 3.0 istället för 4.5 som var rekommendation
för vår last (ni ser hur duktig jag är på sånt här).
Jonas och Fredrik hämtade en sån där lufttryck-grej och försökte
pumpa upp däcken. Ingenting hände (tror jag i alla fall, jag stod en bit bort)
och vi tänkte att det är nog bättre om vi kör till en lite större mack i Kalmar.
Fredrik ringde sin bror som berättade om ett ställe i närheten av köpcentret Giraffen.
Vi körde dit men svängde på något vis höger liite för tidigt och
kom på så sätt direkt till Däckia istället.
Ja, ja dom kan ju också däck tänkte vi och frågade om de hade tid
att pumpa lite luft i våra däck.
Killen (tror faktiskt han kallades Löken, kuriosa) bad oss att köra fram
och började kika lite på våra bakre däck, frågade hur långt vi kört
och hur länge till vi skulle köra.
När vi svarat säger han att det inte är någon mening med att
köpa en Trisslott idag då vi redan fått dagens beskärda del av tur.
Det visade sig att ett av däcken hade STORA blåsor och skulle
explodera vilken minut som helst. “Ni skulle inte ens komma till IKEA”, som
ligger ca en kilometer längre bort.
Ångest.

Han berättade att hade vi försökt
pumpa däcket själva på Preem hade det
också exploderat och antagligen blåst av händerna,
ev ansikte om jag förstod allt rätt.
Skulle vi alltså fortsatt köra hade däcket exploderat
i farten och gud vet vad som kunde ha hänt då.
Kul!
Han var en ängel och fixade ett reservhjul till oss
samt pumpade det andra däcket så att det nu
skulle ligga rätt på vägen men även det behöver
bytas snarast med tanke på att det körts med för lite
luft och slitits ojämnt.
Jag behöver nog inte säga att lastbilen kändes
betydligt stabilare på vägen när vi, något skakis,
körde vidare mot Norrköping.
Ni kan ju förstå att jag är jävligt nöjd med mig själv
som fick oss att ens kolla däcken, som faktiskt är RUTIN vid
alla körningar, men det vet ni ju. Liten reminder bara.

Såatteh.
Nästa superroliga nyhet är att
killen vars lägenhet ska bli vår har uppsägningstid till 1 november
men valt att flytta tidigare. Kanske redan i september fick vi höra.
Vi har vårt kontrakt på 3 oktober men i fredags fick Jonas samtal
från fastighetsägarna som meddelade att killen inte kan
flytta förrän 7 oktober.
Jaha.
Men det hela har faktiskt löst sig väldigt bra med tanke på
omständigheterna. Vi har fått en tillfällig lägenhet i
(där Jonas tidigare bodde på vandrarhem) och
här får vi bo gratis till på fredag. Vi kommer även
att få en flyttfirma till hjälp, tack gode Gud.
Rätt schysst kompensation med tanke på att detta är första gången
en situation som denna uppstår.
Det tråkiga är ju såklart att vi nu lever bland flyttkartonger
i några dagar.
Jag kan inte hitta diskborsten eller saltet.
Sådana saker.

Men allt är bra och jag återkommer på Lördag efter Jonas födelsedag!
Stort tack till
Björn
Uffe
Mamma
Harriett
Dunge
Däckia

 

8 thoughts on “Att mellanlanda efter nära döden-upplevelse

  1. Oj vad läskigt med däcken men tur att ni klarade er och att ni har (mellan)landat. Hoppas sista flyttsträckan går bra den också och lycka till med allt! ^^

  2. Shit alltså… jag hade aldrig kommit på att kolla däcken! Grymt duktigt av dej! Tack för fina kommentaren förresten :)
    Kuriosa: Idag har jag ätit sju! kanelbullar… En till fikat på jobbet och resten till kvällsmat.

Leave a Reply

