Nej tack, jag röker inte!

Som jag har förstått det så är det normal procedure att
om man som rökare har ett paket cigaretter och
man står ett gäng ute och en inte röker
så räcker man fram paketet, lägger på casual-min
och frågar “Vill du ha?”.
När detta händer mig är alltid mitt svar
ett överlyckligt “Nej tack, jag röker inte!”
men på insidan vrålar jag “Nej tack, dra åt helvete jävla idiot!”.
Tyvärr kan jag ju inte vara så ohövlig mot en människa
som precis erbjudit mig sin dåliga doft, kassa kondition, förkortade liv
och ökade risk för cancer med mera, därför väljer jag det trevligare nekandet.

Få saker gör mig så upprörd som rökning (även om jag skrattar till Steve Hughes)
och att se mina nära röka och medvetet suga in den där jävla skiten gör
mig helt förtvivlad. Att man sen BJUDER UT cigaretter som
om det vore choklad tycker jag är helt absurt.
Vad är det för fel på folk?
Givetvis förstår jag att en cigarett eller ett bloss inte
leder till lungcancer. Så en är det ju såklart inte farlig.
Men en leder till en annan. Om man feströker på en
fest är det ju rätt stor risk att man gärna feströker
på nästa fest, och nästa fest igen.
Och helt plötsligt suger livet och då
röker man till vardags.
“Du kan ju inte dö utan att ha upplevt en nikotinkick!”
fick jag höra när jag var 16 år.
Men inte vill jag dö för att jag upplevt en nikotinkick heller.

En gång var jag ute och fick återigen denna eviga fråga
“Röker du?”. Nej blev svaret åter igen.
Det som förvånade mig då var att sällskapet
valde att inte gå ut för att röka.
De stannade inne med mig och fortsatte
som om inget hänt.
Vet inte när jag kände mig så respekterad senast.

Leave a Reply

