2 december: Berätta om staden du bor i

Idag ska jag berätta om staden jag bor i…
Jag är nyinflyttad i Norrköping från Karlskrona.
Egentligen skulle jag hellre skriva om underbara Karlskrona
men det är väl bara att inse att det är Norrköping jag bor i.

Innan jag flyttade hit visste jag bara att Norrköping låg efter Linköping
på vägen till Stockholm och att Pluras Eldkvarn bildades här.
Den lilla bild jag hade av staden hade jag fått från hans självbiografi.

Idag vet jag att Norrköping är en mysig liten stor stad
där inte mycket har hänt sen 50/60-talet.
Allt började för längesen runt fabrikerna i Norrköping sjunger Plura i
Kungarna från Broadway.
Norrköping, eller Lilla Peking som staden tydligen kallas, är en arbetarstad
och här finns fabriker i varenda vrå.
Få fabriker är igång idag och i de fantastiska tegelbyggnaderna
huserar idag bland annat universitetet, Sveriges Radio, Svt och andra företag.
Detta har gjort att staden behåller sin varma charm.
Tegel, tegel, tegel.
Drottninggatan går genom hela centrum.
På Drottninggatan ligger tre gallerior: Domino, Linden och Spiralen.
I dessa gallerior ligger ALLA butiker.
Lagerhaus, H&M, Åhlén och så vidare.
Det är så att man vill skjuta sig själv.

I kontrast till detta står Knäppingsborg där jag jobbar.
Det är ett mysigt litet område av gamla gula hus som fixats till.
Här finns bland annat en fantastisk fiskrestaurang,
fina affärer och delikatessbutiker.

I övrigt känner jag inte Norrköping alls.
Få är uppklädda på stan, alla flickor har svart skinnjacka
och för tunna kläder och de flesta ser likadana ut.
Norrköping skiljer sig mycket från Karlskrona på så sätt.

I Norrköping kan man åka spårvagn och det är en
ganska bra idé eftersom busstrafiken är rakt genom värdelös.
Allt är värdelöst, hemsidan, bussarna i sig, busskurerna, tabellerna, ALLT.
Det irriterar mig lite eftersom vi inte har bil.
Tur att jag har gångavstånd till jobbet!

Norrköping är en mysig skitstad när man inte känner någon helt enkelt.
Men det kan jag leva med för jag har jobbet, pojken och lägenheten.
Det bästa med Norrköping är att det ligger så himla nära älskade Stockholm!

Leave a Reply

