3 december: Berätta om din bästa vän

Idag är det dags att berätta om min bästa vän.
Hon heter Sofia och vi har känt varandra sedan vi var
ungefär fyra år. Vi träffades på dagis.
Vårt första riktiga minne av bara oss två är
när vi sitter i soffan, tittar ut på dagisgården och det snöar.
Vi sa att vi borde leka någon dag och jag tror att jag frågade
henne var hon bodde, Hellerströmsgatan svarade hon.
Det vet inte jag var det ligger svarade jag.
Det kan också varit precis tvärt om.
Vi visste inte var den andra bodde men det
visade sig senare att våra gator låg parallellt.

I mellanstadiet blev vi riktiga vänner.
Det var jag, Sofia och Nicole.
Jag och Nicki kom inte alltid så bra överens
på den tiden och krigade lite om Sofia.
På högstadiet var det bara jag och Sofia,
vi umgicks tillsammans med andra men det
var henne jag räknade som min bästis.
I nian var det jag och Sofia mot hela klassen.
Vår konstiga högstadieklass som antagligen inte
skiljer sig från andra klasser till bredden fyllda
med hormonfyllda, förvirrade tonåringar.
Alla lärare tyckte om mig och Sofia så det kanske
är ganska naturligt att resten av klassen tyckte
att vi var rätt dryga. Vi var ju rätt dryga ihop.
Samtidigt började jag lära känna fler och fler
över internet som stackars Sofia fick höra
mig prata om dag ut och dag in.

Sofia är den jag alltid kan lita på
som alltid har ställt upp för mig och sagt
det som jag både behöver och måste höra.
Bara hon kan få mig att rycka upp mig
och sluta tycka livet är skit. Hon är också
den roligaste och smartaste människan jag känner.
Jag tycker hon är bättre än mig på alla sätt
och vis och det finns ingen som jag är så stolt över
att räkna som min vän. Det kanske
är därför det kallas bästa vän.
För henne gör jag vad som helst.

Idag bor Sofia i Lund där hon pluggar juridik.
Precis som hon sa att hon skulle göra
när hon var tio år.
Det känns bra för när hon var tretton sa hon
att när hon är 40 ska hon ha ett hus i Spanien
där vi kan semestra med hennes familj.
Härligt, härligt!

(Sofia är min bästa vän men jag måste också nämna
Sandra, Pontus, Alm, Alice och Thomas.)

3 thoughts on “3 december: Berätta om din bästa vän

  1. Pingback: Lucka 3 – En bild på din bästa vän | Fröken Sohl @ Spotlife

Leave a Reply

