4 december: berätta om en person som du beundrar

(bild lånad från Jonas Peterson)

Idag är det dags att berätta om någon jag beundrar.
Jag har verkligen gått och funderat på detta hela dagen.
Det känns lite knas att säga Hugh Hefner liksom.
Så jag har tänkt och tänkt och kommit fram till
att jag beundrar den som också påverkat mig på flest plan.
Jonas Peterson.
Jonas vem? tänker vissa kanske nu.

 Jag ska ta det från början.
Jonas drev en gång i tiden en av Sveriges mest lästa bloggar.
Startade han 2004? 2003? 1993?
Minns inte riktigt.
Han är copywritern från Göteborg som flydde till Australien.
Jag började läsa hans blogg för kanske fem-sex år sedan
och än idag finns det ingen som utvecklat min musiksmak
och mitt skriftspråk som han gjorde under de år han
sparkade röv i bloggosfären.

(bild lånad från Jonas Peterson)

Det var Jonas som väckte min lust att fotografera
på riktigt. I mitt projektarbete utgick jag från hans foton
och stil.
Han började lära sig fotografi för att tids nog
kunna bli regissör. På vägen började han fotografera
bröllop. Idag är han en av världens mest uppbokade och
framgångsrika bröllopsfotografer.
Han är helt fantastisk och jag har följt hans liv och karriär
under så många år att det idag känns som att
en liten bit fattas på interet. Idag bloggar han nästan
bara på bröllopsbloggen. Det är fint men inte samma sak.
Jag kan verkligen säga att jag beundrar honom.
För hur långt han kommit genom att göra det
han älskar och tror på.
För att hans sätt att fånga ett ögonblick.
För hans humor och distans.
För de gånger han svarar på mina mail och tweets.

Jonas hemsida
Jonas svenska blogg

2 thoughts on “4 december: berätta om en person som du beundrar

  1. Svar: Ja, visst är tröjan helt fantastisk? ÄLSKAR Mouli’s designer. Har du varit inne och kollat deras höst/vinterkollektion? Du kommer att älska den Cornelia. Ett riktig hett tips att skaffa någonting till pojkvän/pappa/vän i julklapp! Finns massor fint i deras webshop på http://www.mouli.se.

Leave a Reply

