7 december: Berätta om ditt favoritfotografi

Idag ska jag berätta om mitt favoritfotografi och det
är just det jag kommer bli tvungen till att göra.
Berätta om det alltså.
Jag kan inte visa det eftersom mitt favoritfotografi
är gömt i ett av min mormors fotoalbum i Sölvesborg.
Dumt nog har jag inte scannat det eller ens fotat det
med min iPhone.
Tror ni jag är sur nu?

Men jag ska berätta.
Jag har ju ändå gått media och ska kunna sånt här.

Det är ett svartvitt foto som föreställer min
mormor någon gång i slutet av 60-talet/början av 70-talet skulle jag tro.
Hon är ung och vacker med blont hår som är oklanderligt lagt.
Bilden är tagen i Singapore – tror jag – i ett vitt rum.
Mormor sitter nära kameran och är klädd i svart.
Hon tittar på en stor orm och hon ser så väldigt lugn ut.
Ett lugn som är ganska typiskt för henne på något sätt.
(Få människor skulle beskriva mormor som lugn, men i alla fall)
Vi får tänka att detta är för länge sedan och mormor
kikar på ett exotiskt djur som om det var något hon gjorde varje dag.

Ljust vitt och mörkaste svart.
Min blonda mormor och den svarta ormen i någon slags harmoni.

Mamma tyckte inte att det var något speciellt med bilden
medan jag var helt trollbunden.
När jag är hemma i jul ska jag ta en bild eller scanna fotot
så att jag kan visa er, så får vi se vad ni tycker.
Framför allt se om jag minns det rätt.
Det är ju trots allt något speciellt med ett analogt foto.

Leave a Reply

