15 december: Berätta om en av dina favoritböcker

Jag läser mycket och det är svårt att välja en favoritbok
därför tänker jag busa och säga
ALLA HARRY POTTER-BÖCKER.

Jag började läsa Harry Potter när jag var väldigt
liten, jag skulle tippa på nio eller tio.
Många har ju först kommit i kontakt med Rowlings magiska
värld genom att föräldrarna läst högt men jag har
läst själv från första början. Det var trögt
i början, jag minns att jag inte förstod mycket alls
av första kapitlet. Borrar, ugglor och mugglare.
Okej?
Men jag läste vidare och några kapitel senare
var jag fast. Förtrollad om man så vill.

Ingen bokserie engagerar mig så mycket känslomässigt,
jag gråter, skrattar och blir varm i magen som om jag var kär.
Genom åren har jag läst böckerna flera gånger på
både svenska och engelska. Första gången jag läste dem
på engelska var det som om jag låste upp ytterligare en nivå
i den magiska världen. Åh Harry Potter in my heart.
Dagen efter jag läste ut sista boken första gången bar jag svart.
End of an era.
I sommar hade sista filmen premiär och jag kände
att nu kunde jag dö utan ångest.
På riktigt var jag helt förstörd och ville dö just där och då
men nu är jag tillbaka på banan igen.

Jag vet inte vad mer jag ska säga.
I framtiden kommer filmerna vara bannlysta i
mitt hem tills alla mina barn läst böckerna.
Mina Harry Potter-böcker är bland det käraste
jag har och står på hedersplatsen i min bokhylla.
Genom Harry Potter har jag lärt mig förstå livet.

One thought on “15 december: Berätta om en av dina favoritböcker

Leave a Reply

