21 december: Berätta om någon som du älskar

Jag älskar Jonas.
Så är det bara.

Jonas gör mig alltid glad, första gången vi träffades blev hela
jag upprymd och glad. Jag tänkte att en sån här fantastisk kille
måste jag lära känna.

Jonas är min raka motsats.
Han är lugn och harmonisk, en riktig filbunke.
En sån jävel som aldrig planerar och på något
märkligt sätt går världen inte under och allt löser
sig ändå. Jag förstår inte hur han gör.
Trots att han är lugn är han väldigt “slängig”
i sina rörelser, jag tror det kommer från alla år
på Café Greven, där allt ska gå fort, fort, fort.
Fram och tillbaka ut och in.
Jonas kastar och skruvar disktrasan genom
hela köket och hoppsan ett glas kunde nästan
gått sönder. Han kastar mycket saker helt enkelt.
Allt vi äger som gått sönder har Jonas haft sönder,
oftast i disken.
Han smäller igen ytterdörren med handen på nyckeln i låset
så att jag får en halv hjärtattack.
Men, men. Det är roligt att vi är olika.
Jag hade blivit tokig om han var som mig.

Jonas är väldigt musikalisk,
på gymnasiet hade han tillgång till skolans aula
där han fick sitta och spela på flygeln under rasterna.
Han sjunger, spelar gitarr, piano och några andra instrument.
Dessutom är han jätteduktig på mat och öl, och är så beroende
av kaffe att det nästan är läskigt.
Han skrattar ofta och högt, han är trevligt mot allt och alla.
Han brusar sällan upp för någonting och blir aldrig arg på riktigt.
Det bästa han vet verkar vara när jag kliar honom på ryggen.
Det värsta han vet är när något blir pinsamt. Sådär Solsidan-pinsamt.
Han klarar inte av det, om vi kollar på en film och det blir lite “jobbigt”
så tittar han undan eller gömmer ansiktet mot min axel och lyssnar bara.

(Jonas tycker det är VÄLDIGT jobbigt att vara med på bild)

Min tryggaste plats i hela världen är alltid bredvid Jonas.

 

Leave a Reply

