22 december: Berätta om något som du är beroende av

Som jag nämnt lite snabbt i början av denna julkalendern
(som tyvärr börjar lida mot sitt slut, tråkigt)
så är jag internetberoende.
Det har jag varit fram och tillbaka sen jag var
ungefär 13 år.
Det började med Lunarstorm
(blev medlem 24 december 2001), vidare till Stallet.se.
När jag var kanske 14 hittade jag BcManga.
Ett forum av Bonnier Carlsen för Sveriges manga-intresserade ungdomar.
Herregud. Jag satt där dag och natt hela sommarlov.
Där hittade jag vänner som var som mig.
Som inte var som alla andra.
Jag gick inte och la mig förrän alla andra loggat ut.
Så jag inte missade något.
Hur många timmar jag spenderat med F5 vill jag inte veta.

Internet har varit mitt sätt att kunna nå
flera av mina vänner. Att komma i kontakt med
främlingar jag aldrig träffat annars.
Pappa har alltid hejat på mig, “njut av att vara en generation
som inte behöver bry sig om geografiska avstånd.”
När “alla andra” var på hemmafester i högstadiet
satt jag alltså hemma vid min dator. Spiknykter.
Mamma var tokig.
Jag längtade hem från skolan så jag kunde logga in.
Tänk om iPhone funnits när jag gick på högstadiet?

Idag är jag precis lika beroende av Internet även om
jag kan kontrollera det. Lite.
Jonas förstår mig inte alls. Han är datordyslektiker.
Varför sitta framför en dator när man kan ta en fika på stan?
Han tycker det är jobbigt att jag måste kolla mina notifications
på Facebook först om vi ska se en film.
Har jag inte kollat mina notifications kan jag inte fokusera riktigt.
Eller jo det kan jag bara jag vet ungefär vad det rör sig om.

Egentligen är det nog ett behov av att alltid vara tillgänglig.
Via telefon och internet.
Min mobil är aldrig avstängd. Tänk om det händer något?
Tänk om en vän MÅSTE prata?
Har man aldrig upplevt hur det är att bli anförtrodd något
via slammer på ett tangentbord kanske det inte är
lika lätt att förstå.
Jag vet inte.
Detta är min verklighet.
Jag kollar flera bloggar flera gånger om dagen.
Läser nyheter.
Kollar på film.
Håller koll.
Slöar.
Är rolig på Facebook.
Får respons.
Blir glad.
Vill inte missa något.

Leave a Reply

