Estelle Silvia Ewa Mary

Känner att jag måste slänga iväg en liten uppdatering,
Sverige har ju fått en ny liten prinsessa!
Jag väcktes igår av ett sms från min chef
som skrev att hon visste att jag sov men att
en prinsessa fötts så hon misstänkte att jag ville veta.
Läste smset två gånger sen flög jag ur sängen
och sprang in till mamma och Jonas i köket
och meddelade den glada nyheten och kramade
om båda två.
Var halvt på väg att korka upp en flaska champagne
men sen lugnade jag mig lite, gick tillbaka till sängen
och följde Nyhetsmorgon via min lilla iPhone.
(Läste ju dock Ebba von Sydows tweet i förrgår så helt
överraskad blev jag inte.)

Foto: Kungahuset.se

Och idag fick vi alltså veta att tilltalsnamnet blir
Estelle. Och hjälp vilka reaktioner det namnet väckt.
Allt från att Victoria borde abdikera om hon nu inte
kan välja ett kungligt namn till Sveriges framtida regent,
för hon har ju trots allt miljonapanage (VAR ÄR LOGIKEN!?)
till att hon bara följer sina kompisars namnval.
Herrejössesamalia.
Jag tycker att Estelle är ett väldigt fint namn.
Låt gå att det kanske inte är det mest kungliga
men 2012 borde det väl vara okej att slänga
in ett nytt namn i stamtavlan?

Dessutom meddelades att H. K. H. Prinsessan Estelle
blir hertiginna av Östergötland.
Genast blev det lite roligare att bo i Norrköping!

Men just nu är jag inte det minsta avundsjuk på Kronprinsessan
Victoria… Kan tänka mig att det är en ganska stor grej
att få ett barn. Och kan tänka mig att Victoria velat
bli mamma sen flera, flera år tillbaka.
Nu är barnet äntligen här och så går hela Sverige och
retar upp sig på namnvalet.
Hjälp, hade låst in mig på Haga direkt och inte kommit
ut förrän flickan var minst 10 år gammal.

One thought on “Estelle Silvia Ewa Mary

  1. Mamma berättade att det faktiskt var ett kungligt namn, om än ingift och långsökt. Någon kung Oskar (möjligtvis den andra), hans brorson blev avsagd sin prinstitel eller nåt i den stilen, men var fortfarande greve för någonstans. Han gifte sig med en Estelle och tydligen ska hon ha varit en väldigt snäll och god människa. Både Estelle och brorsonen ska ha arbetat med röda korset och andra välgörenhetsorganisationer. Har ej letat upp bakgrundsfakta men isåfall är ju namnet i sig inte nytt i kungasläktet, men inte mindre fint för det :-)

Leave a Reply

