If you jump I jump

Jag har ju tidigare nämnt hur pepp jag är inför Titanic 3D som snart
går upp på biograferna. I samband med detta lottar nu Veckorevyns VIP-bloggare
tillsammans med FOX och VR ut biljetter till förhandsvisningen 28 mars.
Att vara med i bloggtävlingar är inget jag egentligen brukar hålla på med
men eftersom Titanic är en så fantastisk film tänkte jag att det faktiskt
kunde vara kul att vara med när jag läste om det i Jakobs blogg (detvarmindag.se u know)!

Jag var ju pluttliten när Titanic hade premiär första gången.
Första gången förstod jag ungefär ingenting alls förutom att
tjejen försökte hoppa av båten. Hon blev räddad av den snälla
killen och lite senare slår den dumma killen henne.
Sen kastar den gamla tanten sitt jättefina halsband i vattnet.
Då började jag storgråta.

Det är så himla klyschigt att säga att det är
en ny film varje gång man ser den.
Eller att man är en ny människa var gång man ser den.
Ni vet.
Men med Titanic har jag gått från att blåsa imma på
bilens fönster och göra “handen-märket” från bilscenen
utan att begripa någonting till att bli helt förstörd av
vilket tragiskt öde passagerarna mötte.
Men framför allt att förstå kärlekshistorian
som filmen faktiskt berättar om.

Tävlingen går ut på att berätta om sitt starkaste
minne från filmen. Med minne låter det som att man
ska ta det man minns mest från en film man inte
sett på flera, flera år. Och mina första minnen
är ju alla väldigt barnsliga och naiva.
Men det är faktiskt så att mitt allra starkaste
minne är när jag första gången förstod känslan när
Rose sitter trygg i en livbåt som kommer ta henne
till ett nytt land och ett nytt liv medan mannen hon
älskar inte alls det kommer få någon livbåt.
Han kommer med största sannolikhet dö.
Första gången jag förstod och visste att jag
skulle gjort precis samma sak som hon.
Kasta mig tillbaka upp på Titanic.
Jag var inte mig själv den kvällen
och det är mitt starkaste Titanic-minne.
Att ha sett en scen tusen gånger
och gå från att tycka att hon är dum i huvudet
till att veta att man skulle gjort precis det samma.
Det är mitt starkaste minne från filmen. Faktiskt.

Blir fortfarande lika tagen varje gång.

Leave a Reply

