Straffet

Nu mina kära vänner ska jag minsann svära lite i kyrkan.
När jag och Jonas var i London i augusti förra året var det ju
delvis för att jag ville köpa känslan av att köpa en väska från Mulberry
i London (inte enbart, men ni fattar (ska vi kika på bilder från resan någon dag?)).

Har aldrig känt mig så mäktig och självständig som när
jag godkände att ca 9000 svenska kronor skulle dras från mitt kort.
Väskjäveln var äntligen min! Märket jag drömt om sen jag var 14 och så vidare.
I januari i år lossnade ju plötsligt den lilla dragkedjan på
innerfacket. Ungefär det enda som kan gå sönder på
en Alexa. När du köper en väska från Mulberry har du ett års
garanti. Det betyder att om något går snett skickar dom
väskan till London för lagning utförd av deras egna Disney-möss,
eller vad det nu kan vara. Så när vi var i Stockholm i februari(mars?)
lämnade jag väskan i butiken på Birger Jarlsgatan eftersom jag både
hört och upplevt dålig service inne på NK. 8-12 veckor skulle det ta
och nu i veckan fick jag ett samtal.
Väskan är klar.

Vad de inte nämnde när jag lämnade in väskan och berättade
att jag inte kommer från Stockholm utan vill ha väskan skickad
till Norrköping när den är klar är att jag ska betala frakten på 250 kr.
Straffet för att inte vara bosatt i Stockholm.
Egentligen bryr jag mig inte. Jag har 250 kr.
Har jag köpt väskan för 9000 känns det bara fånigt
att höja ögonbrynen för 250 kr.
MEN. Att jag måste betala frakten kunde de berättat redan
i februari. Inte i förrgår över telefon.
Jag betalar gärna.
Men jag har köpt en väska för 9000 från ett märke
det inte direkt går dåligt för ekonomiskt. Och det är inte mitt fel
att dragkedjan gick sönder. Deras enda argument är
“Men vi skickar ju den till och från England.”.
Ja. Det ingår ju i fucking garantin. Om väskan
går sönder efter augusti i år kommer alltså lilla jag få
betala en symbolisk summa för lagning och den lilla frakten tillbaka till Norrköping.
Blir så sur.
Jag betalar gärna. Vill ju ha tillbaka min bebis NU
och inte vänta till när-jag-nu-åker-till-Stockholm.
Men kunde dom inte bara berättat det när jag lämnade in den?
Det är ju knappt billigare för mig att åka upp och hämta den.
Hade kanske varit roligare. Men nu är pengarna överförda
och snart får jag hem den. Förhoppningsvis håller den nu…

Lycklig som få utanför butiken i Knightsbridge. Mina ben som den bästa av travare.

Leave a Reply

