Sommarpaj!

I helgen bakade jag rabarberpaj på rabarber från Uffes (och mammas…) trädgård.
Jag följde ett recept ur Buffé (nr 4 2012) som lovade härligt knäckig pajdeg, det bästa
jag vet är ju kola och knäckiga grejer så jag var tvungen att prova!
Pajen blev otroligt god, men jag önskar jag hade haft lite mer rabarber,
det blev ganska mycket pajdeg. Men det är ju egentligen den som är godast!
Det behövs alltså inget extra socker på rabarbern, Jonas som inte
är lika glad i sötma som jag är hälsar att man kan dra ner lite på sockret i degen.
Själv tycker jag det blev en strålande kombo av sött och surt.

Recept för 6 personer, eller en Cornelia och en Jonas:
500 g rabarber
2 dl havregryn
2 dl socker (jag tog 1,5 socker och 0,5 ljust muscovado)
1 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
½ dl vispgrädde
½ ljus sirap

1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Blanda de torra ingredienserna i en snygg bunke
3. Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap.
Blanda ner de torra ingredienserna.
4. Ansa och skär rabarbern (om du inte redan gjort det) i ca 4 cm stora bitar.
Lägg i en smord ugnssäker form och bred på smeten.
5. Grädda pajen mitt i ugnen 40-50 minuter, den ska få fin färg (såklart…).
Servera ljummen med vaniljglass.

Vi hälsar att den var väldigt god kylskåpskall också. 

Som ni ser tog vi krokantglass istället för vanilj…
Jag kan verkligen rekommendera pajen, jag tänker
att den borde vara precis lika god med äpplen, blåbär
och sånt gott också.

Leave a Reply

