De senaste dagarnas mat

I torsdags var jag fri och tyckte att det minsann var dags att chocka igång sinnena
så att kroppen kan få förstå att det rent tekniskt är sommar nu.
Så ut på balkongen bar det och där åt vi sill och nypotatis.
Jag gillar knappt sill, men är det sommar så är det.
Jonas kallade mig barn som gillar att ha smält smör på mina nypotatisar…Igår blev det ett glas rosé innan maten. Glaset är från IKEA och kostade 5 kr styck.
Riktigt tjusiga tycker jag.Gårdagens huvudrätt var hamburgare. En av mina bästa favoriträtter.
Detta var dock första gången vi köpte “färdiga” burgare. Jag höll på att smälla av
när jag kom hem från jobbet, hungrig som en varg och världens sämsta blodsockernivå.
Vi brukar alltid göra egna burgare på bra köttfärs och sådär. Så man vet vad det är i
(ja detta kommer från tjejen som älskar snabbnudlar, men ändå) och så vidare.
Det visade sig ändå smaka utomordentligt bra och jag åt med hela ansiktet.

Till efterrätt hade Jonas bakat det vinnande bidraget i Buffés tårttävling. En enkel digestivebotten
med kolakräm (kokt kondenserad mjölk), daimgrädde och färska jordgubbar. Tårtan var barnsligt god
och är som ni förstår fruktansvärt enkel. Jonas och jag tycker kanske att den är lite väl enkel
för att vinna en tävling, men ja, den är ju förbannat god. Kan tänka mig att den passar
fint till barnkalas om man vill sockerchocka barnen rejält. .. Fast det kanske man inte
vill på ett barnkalas i och för sig. Receptet hittar ni i alla fall här.

Leave a Reply

