Blonde

20120731-230657.jpg

Just nu läser jag Blonde av Joyce Carol Oates. Skojar inte när jag säger att det är den vackraste och mest fängslande bok jag läst sedan Lolita (Vladimir Nabokov) 2010. En skönlitterär bok om Norma Jean Bakers liv från det att hon är sex år, till då hon blir Marilyn Monroe och framåt. Den är inte på något sett en sann berättelse om hennes liv men ändå är Blonde helt fantastisk! Det är en sån bok man slukar men samtidigt inte kommer någonstans i. Den tar aldrig slut och man älskar det.

20120731-230524.jpg

20120731-230539.jpg

Jag har läst 296 sidor och hon har precis fått sin första riktiga filmroll.
Den hoppar lite i tid och perspektiv, den är så klurigt och fint skriven att det aldrig blir tråkigt att läsa. Dags att lägga ner mobilen för ikväll och istället fara till Hollywood!

One thought on “Blonde

  1. Okej, vad roligt:) Jag är med 21. Jag trivs jätte bra med att bo här med tanke på lägenheten och att jag nu slipper pendla till pojkävnnen på helgerna, vilket jag gjort i fyra års tid. Men vet inte vad jag ska sysselsätta mig med nu på dagarna och har inga jag känner här förutom killen, så det är sjukt segt.. då längtar man tillbaka till sthlm. Bor du i Norrköpings city? jag bor jätte nära skola

Leave a Reply

