My religion is you, Mother Monster

Nu sitter jag här med en stor kopp grönt te och börjar så smått smälta
gårdagens upplevelser och intryck på The Born This Way Ball.

Jag åkte till Stockholm runt lunch och gick en runda på stan.
Inget av det jag skulle ha hade kommit in på varken Svenskt Tenn eller NK,
så i ren shoppingfrustration köpte jag ett nytt te, Japansk Lime.
Vid fyra mötte jag upp Mindy och Sylvia, vi åkte hem till Mindy
där vi åt mat, förfestade lite och sminkade oss. Till tonerna av
Born this way, såklart!

Jag köttade på ganska rejält med turkos ögonskugga, mörk sotning
och hårt markerade kinder i blått, lila och ljusrosa. Och massa glitter och
stora lösögonfransar. Om det är någon konsert man verkligen kan gå
bananas till så är det verkligen Lady Gaga. Minns hur naken jag kände
mig på The Monster Ball haha!

Vi var vid Globen runt halv åtta och missade tyvärr det mesta av
förbandet The Darkness, gamla favoriter of mine, men lagom till
I believe in a thing called love hade vi kommit in och hittat våra platser.
Jösses vilken pipa sångaren har. Helt insane falsett! Precis lika ren som på cd.
The Darkness klev av scenen runt åtta och då gick vi till baren för shots.
Halv nio stängdes musiken och alla tittade oroligt upp från sina ölglas
och stället tömdes fort på folk som skyndade in i arenan.
Vi kollade med bartendern som sa att halv nio var utsatt tid för Gaga.

Runt kvart i nio hade det fortfarande inte hänt mer än att fler och fler
anlände till sina platser så vi satt och småpratade lite. Och väntade.
Klockan nio hade det inte dragit igång så vi pratade på och jag minns att
jag tittade på klockan runt fem över och tänkte inte mycket mer på det.
Vi är mitt uppe i att prata om hur jävla pepp vi är och hur galet det är
att vi snart ska se Gaga, jag nämner att det säkert är fullt ös bakom scen
och DÅ släcks hela Globen utan minsta förvarning och jag önskar
ni varit där allihopa för jag kan inte beskriva det enorma jublet som bröt ut.

En lila lasershow och något som skulle kunna vara Highway Unicorn
drar igång och in kommer The Mother Monster, The Queen, Lady Gaga
inridandes på en stor, svart mekanisk häst. Följd av alla dansare också
klädda i svart. Ride, ride, pony, ride, ride. Jag stutsade på min stol, skrek och klappade.
She sure knows how to make an entrance!

Det allra bästa med att vara på Lady Gaga-konsert är att alla låtar är asbra,
och så galet bra live. Det blir aldrig en låt som man liksom “väntar ut” eller
går på toa under. Kan inte förklara hur mycket show det är. Klädbyte till varje nummer,
fantastiska dansare och alltid händer det något. Gaga dansar och sjunger som en gud
och man bara suger in energin. Apropå att dansa så är jag glad att Sylvia och Mindy ville
gå med mig för de är precis lika pepp på att tokdansa som jag är. Vi satt inte många nummer,
vi hoppade, dansade och skrek. Så satt vi i en bra sektion också med många andra glada tjejer.

När Judas började spelas blev det om möjligt ännu mer drag och efter låten
gick plötsligt strömmen. Detta fattade vi inte först, men det var en väldigt lång
ljus och lasershow som bara kändes lite “vad hände nu?”. Så hörs plötsligt
Gagas röst i högtalarna som ber om ursäkt och berättar att strömmen tydligen
gick men att hon ska fixa det “pusspuss”. Mycket riktigt entrar hon scen med
en kamerakille och berättar att de jobbar på att fixa “the power”. Vi fattar ingenting,
är det ett skämt? Är det meningen? Vad händer om de inte får igång det igen?
Hon säger att hon inte ville lämna oss här ute utan underhållning i tio minuter,
för det är trots allt hennes jobb att underhålla oss så hon går helt enkelt fram till
scenkanten och säger “Does anybody have any questions?”, de flesta frågar om
de får följa med backstage men sen går hon fram till en tjej som först är helt tyst
och sen lite chockat frågar “How are you?” och man hör att rösten spricker för hon gråter.
Gaga svarar “How are YOU?” och låter så kärleksfull att man dog lite. Kameran har nu hittat
tjejen som börjar gråta ännu mer och gömmer sig bakom en skylt hon gjort. Publiken bara
exploderar av känslor. Det är sån kärlek på dessa konserter, ni förstår inte!

Sen drar showen igång igen, det tar en låt ungefär sen känns allt som vanligt igen
trots avbrottet. Hit efter hit levereras och sedan sätter hon sig vid en gigantisk motorcykel/piano
och börjar berätta att hon mått dåligt länge och lidit av depressioner, och att hon kan se
i publiken när någon mår dåligt. Och att det är viktigt att veta att depressioner är verkliga
saker osv. Hon berättar att hon ska spela en låt till alla som mår dåligt, så avbryter hon sig
själv och tittar på tjejen som grät tidigare, och frågar om hon vill komma upp på scen
och sitta bredvid henne en stund. Tjejen kommer upp och ser ut att vara i något chock-tillstånd
men får så många fina kramar av Gaga som sätter henne bredvid sig på motorcykeln
och lägger armen om henne, pussar henne på kiden och börjar sedan sjunga.
Åh. Vet inte vad jag ska säga. Det var så rörande och så himla fint. Så äkta.
I could go on and on forever.

En biljett till Gagas konserter kostar en hel del. Men när vi gick därifrån
23.45 var vi överrens om att vi gärna betalat mycket mer och ändå känt
att det var värt det. Det hela avslutades med Edge of Glory följd av Marry the night,
då tog hon med sig två andra tjejer upp på scen. En liten typ 13-åring och en
tjej på typ 17 som tydligen gråtit hela konserten. Gaga och tjejerna lämnade scen
genom en lucka i golvet, så jag antar att de fick följa med backstage.

Jättebra klipp som sammanfattar rätt bra hur galen showen är, och vilken performer
Gaga verkligen är! Så skruvat och påkostat. Här föder hon sig själv och sjunger
Born this way! 

Här tar hon upp tjejen på scen, så himla fint!

 

Leave a Reply

