Två månader och sex dagar till julafton.

I år är jag riktigt tidig med julpeppen eftersom stämningen aldrig riktigt infann sig förra året.
Ingen snö och ny stad var nog anledningen, men jag väntade till första advent med julmusik, julmust och dylikt.
I år har jag bestämt mig för att inte vara lika hård. I helgen drack jag julmust och åt faktiskt en pepparkaka.
Jonas blundade under tiden och tänkte på något roligt.

Jag är även tidig med julklappar… Har redan i min gröna bok skrivit alla som skall få julklapp i år.
Efter deras namn står förslag på olika presenter som jag tror skulle passa. Har alltså bestämt
en hel del, börjat spåna samt köpt en. Imorgon eller nästa vecka köper jag två till.
Idag är jag ledig och har suttit och pysslat med en lite mer speciell julklapp som kräver lite tid.
Hohoho jag är så duktig.

Som jag sa i helgen:
“Nyckeln är att omfamna julen och acceptera att den kommer varje år och det finns ingenting du kan göra åt det.”
Om man inte tycker att julen är den mest fantastiska tiden på året kanske det inte är så himla bra
att köra huvudet i sanden till första advent. Såklart det blir stressigt då. Det finns flera, flera (ja Alice Alkohol, just du) av människorna runt mig som inte ens vill prata om julen under hela hösten. Strunta i den så länge det bara går. Sen har vi andra halvan med oss maniacs som drömmer om snö, tända ljus och tomtebloss redan i oktober.

Den mest neutrala i frågan är min pappa. Han gillar julen, för det finns så mycket god mat då. Och så träffar han mig och Thilda. Och han får läsa böcker ifred och pyssla med hästarna. Han får oftast varma strumpor i julklapp och det tycker han är underbart eftersom det är så jävla kallt på gården i december. Svårare än så behöver det ju inte vara.

Jag vet att många (framförallt kvinnor) har fucking omöjliga krav på sig kring jul. Jag vet att det är mycket att få ihop. Vissa vill göra allt själva, andra vill gärna ha hjälp men får ingen. Det är svårt att bryta typ hundra år gamla traditioner. Jag lägger mig inte i något av det där. Alla gör precis som de själva vill och bestämmer själva över sina liv. Men med lite planering och lite djupa andetag och många tända ljus tror jag att man långsamt kan uppskatta julen lite, lite, lite ibland.

Leave a Reply

