Lite mer jul igen

Bild lånad från: Jul Hos Helena

Nu blir det lite mer jul här igen men jag tycker så mycket om smällkaramellerna som Helena gjort till sina barn. Blir riktigt sugen på att göra egna men Jonas är ju inget större fan av julen och han gillar inte heller när jag ger honom saker stup i kvarten. Så en gåva i 24 dagar skulle antagligen knäcka honom. Men bara titta så fina! Snyggt med bara en färg.

Idag var vi på IKEA och där blir man ju nästan sugen på att ha barn, bara för att hela varuhuset är så barnanpassat att man antagligen inte behöver bry sig så mycket när man är där. Annars är det ju bara att lämna dem till det där lekrummet. Vi pratade om att vi aldrig fick vara där som små. Jag eftersom jag presenterades för IKEA först vid tio-årsåldern och därför kutade runt som en dåre och stoppade ALLT fint i min egna gula påse med en gråtfärdig mamma i släptåg. Hon har berättat att jag var så lycklig att det inte gick att nå mig riktigt och att jag inte fattade att jag inte kunde köpa allt. Jonas berättade att hans föräldrar antagligen var misstänksamma mot lekrummet i sig och att hans kompis som nyligen jobbat på IKEA i Oslo berättat om att det flera gånger hände att fel personer hämtade ut barn. Jag fattade ingenting. Hur är det ens möjligt att vandra bort till lekrummet och ta med sig en unge hem? Utan att personalen tycker det hela är lite märkligt? Jag löste problemet direkt. Skaffa en webcam och fotografera föräldrarna när de lämnar barnet, och ge dem en unik kod som de måste visa upp innan de får hämta ut barnet, när koden knappas in visas bilden upp för personalen. Skriv numret på barnets arm eller någonting… Ska säga att jag inte har någon aning om hur det fungerar på IKEA idag… Nåväl.

Det blev hur som helst en hel del nytt till hemmet. Det var fokus på julgrejer och vi kom hem med julgardiner (jag tror dock att vi redan har ett par i källaren som Jonas glömt, återstår att se om två veckor), röda juleljus, ljusslingor, kökshanddukar…
Årets bäddset kommer införskaffas hos Åhléns, därifrån vill jag också ha det röda våningsfatet och God Jul-vimpeln. Och säkert massa annat. Kan julen komma någon gång? Jag är redo att sätta igång på riktigt nu!

2 thoughts on “Lite mer jul igen

Leave a Reply

