Det där med tid och energi

Det klagas mycket på Facebook. Men det sprids också mycket positivt på Facebook. Men inte alla klarar av att läsa vad andra har att dela med sig av, positivt som negativt. Antingen klagas det för mycket eller så är allt så in i helvete för bra. Jag pratar alltså om personer som klagar/bryr sig om vad ANDRA (deras vänner) skriver på Facebook. Jag förstår inte. För det första kan vi ju börja med att konstatera att det inte är några 14-17-åringar som bryr sig, lägger upp provocerande statusar eller bilder på hundvalpar. Nej. Det är VUXNA. Som ni vet sen innan har jag lite svårt för vuxna människor på internet över huvud taget. Och då menar jag inte coola människor som vet vad dom sysslar med och har varit med i svängen sen 93. Jag  menar typ alla andra. Det är vuxna som sitter och klagar på att andra klagar, eller klagar på att andra redan sprungit milen och bakat bröd innan hämtning på dagis. Ärlig talat tror jag inte att alla klarar av att filtrera all info som kastas mot en på framför allt Facebook. 25 och neråt har liksom vuxit upp med det där. Lärt sig filtrera tidigt. Förstår liksom. Lägger varken energi eller tid på att bry sig om vad andra sysslar med. Så ofta.

För ärligt talat. Jag är inte supermycket bättre. Jag kan bli upprörd och irriterad över vad andra skriver. Det är ju inte som att alla mina Facebookvänners vardag intresserar mig. Det jag gör då är markera “bara viktiga uppdateringar” eller så slutar jag prenumerera. Facebook är ju så fiffigt att man kan välja vad man vill se. Istället för att se och bli upprörd. Det är många jag avföljt, men ändå känner att jag vill ha koll på då och då, snoka på eller bara vara vän med för att jag faktiskt gillar människan. Man behöver ju inte plocka bort varandra som vänner (det gör man ju bara om människan är helt dum i huvudet) bara för att man lever olika liv eller har olika intressen.

Nu är det ju så att där jag befinner mig i livet just nu är jag väldigt lycklig. Ekonomiskt stabil, världens bästa jobb, trevlig lägenhet och superfin sambo. Jag har inte många bekymmer. Jag förstår såklart att andra kan tänkas ha mer anledning att bli upprörda och sura och avundsjuka och allt vad det är. Stressade. Samtidigt skulle jag väldigt gärna åka på en solsemester. Ligga på en strand och plöja böcker under en palm. Det kan jag inte göra. Men det är det många av mina FB-vänner som gör. Men herregud inte sitter jag och klagar för det. Det är väl roligt att andra fått ihop allt i livet och kunnat åka iväg till sol och bad. Livet handlar om prioriteringar och nu kan jag inte prioritera en solsemester.

Vet inte riktigt varför jag tar upp detta. Vill inte att någon ska känna sig träffad eller börja oroa sig för vad man egentligen skrivit på Facebook i veckan. Det är luuugnt herregud. Det har bara under en kort tid blivit mycket klagan lite överallt. Bloggar, Facebook, DN, ja allt jag läser. Det där att man inte får ha rutin på sin träning. Inte får hinna baka och mysa med familjen. Inte får göra ingenting. Inte mysa ner sig i soffan. Inte ha handlat klart typ alla julklappar. Inte någonting. Om man har gjort något av ovanstående så verkar det som att man inte ska få skriva det i sin alldeles egna öppna kanal. För att andra kan se. Som inte har varit i närheten av ett gym på 12 månader, köper pulversås, jobbar ihjäl sig, däckar på soffan, inte fattat att det snart är jul. Och så vidare. Jag vet att ni känner igen vad jag skriver. Ni har också Facebook. Och alla har vi valt att vara där. Världens största sandlåda för egoism. Typ det bästa som hänt många av oss. Chilla då. Baka en jävla kaka istället för att slösurfa framför datorn. GÅ OCH LÄGG DIG när allt är klart om du är trött. Pussa och krama familj och vänner när du träffar dem. Kasta ut datorn. Ahhhh herregud. Vi har alla olika liv och prioriteringar. När ska det gå upp för folk?

OBS! Jag vet att jag kastar sten i min kuvös här haha.

Leave a Reply

