Adventlussebullekaka

Igår bakade jag som sagt en himmelskt god adventkaka av lussekattsdeg. Kan inte bestämma mig riktigt för vad jag vill kalla den, tycker adventlussebullekaka låter beskrivande och bra. Idén fick jag från Underbaraclara och utgick från Mannerströms lussekattsrecept (från Mannerströms julkokbok).

100 g smör
1 g saffran (2 kuvert)
5 dl mjölk
50 g jäst
250 g kesella (1%)
2.25 dl strösocker
1 msk kardemumma, nystött
0.5 tsk salt
typ 1.5 l vetemjöl

1. Smält smöret i en kastrull tillsammans med saffran.

2. Häll i mjölken och värm tills det är fingervarmt.

3. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den i lite av mjölkblandningen.

4. Tillsätt resten av mjölkblandningen, kesella, socker, kardemumma, salt och det mesta av mjölet.

5. Arbeta degen tills den blir blank, smidig och släpper kanten på bunken.

6. Låt jäsa med bakduk i 30 minuter.

7. Lägg degen på ett lätt mjölat bakbord.

Nu tar Underbaraclara över.

Kavla ut degen till en stor fyrkant och riv över härlig mandelmassa och hyvla över smör efter tycke och smak. Sedan strödde jag över mandelspån och russin. Rulla ihop så som man gör med enkla kandelbullar. Nästa gång kommer jag försöka rulla mycket tätare. Sedan skär du rullen i bitar och lägger i en fin pajform och låt jäsa ihop, smöra först om den inte är i teflon som vår. Med Mannerströms recept som bas blir det galet mycket deg så jag la några bitar i en brödform och resten på bullformar. Ni kanske har mer än en pajform haha.
Pensla med ägg efter att de jäst lite och skjuts in i ugnen i 20 minuter på 200 grader (de vanliga bullarna i typ 10 min)!

Sen är det bara att skryta om baket på Facebook och lägga dig på soffan med nybakat och läsa julmagasin!
Tips: Ha gärna musiken av Tchaikovsky från Nötknäpparen i bakgrunden om du vill få feeling men inte dra igång O helga natt det första du gör. Så vackert och avkopplande, med en touch av jul! 

Leave a Reply

