Sömnparalyyyys

“Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas.”
Källa: Motherfucking Wikipedia

Min söndagsmorgon. Hur var er?

Är helt jävla död idag tack vare kass nattsömn plus sömnparalys. Kul. Men vi gjorde scones och drack te till frukost. Tanken är att vi ska laga Wallenbergare ikväll. Det kräver ju dock att jag tar mig ur soffan. Att vi går 150 m till Netto och handlar.. Och att Jonas diskar. Jag skulle kunna somna nu.

Picture0322

Läste ut A Storm of Swords igårkväll när ni kollade på Melodifestivalen. Nu vet jag inte om jag ska fortsätta på nästa bok, A Feast for Crows eller om jag ska börja med Rowlings nya. Svårt.

One thought on “Sömnparalyyyys

  1. Det är så jävla hemskt. Du är dock den enda andra än mig själv som jag känner till som lider av detta. Det är så fruktansvärt jobbigt, jag känner med dig :( Så är hela dagen förstörd sen. En morgon vaknade jag ur det med en sån obehagskänsla att jag inte vågade vara ensam hemma nästan. Fick bestämma lunchtgräff med pappa på stan för jag kunde inte vara själv hemma :( så är man grymt trött men vågar nästan inte försöka sova igen.

Leave a Reply

