2000 kr fattigare om året, fast på ett dåligt sätt.

Ikväll är jag arg. Riktigt jävla arg.

Jag har alltid sett det som en självklarhet att betala tv-avgift den dagen jag skaffar en tv. Dessutom är Public Service är otroligt viktigt, även i ett land som Sverige. Men jag har inte tittat aktivt på tv sen jag var tolv år. På sin höjd tittar jag på Nobelbanketten några timmar den 10 december. Jag följer inte NÅGOT av programmen SVT visar. FÖR JAG HATAR ATT TITTA PÅ TV. Jag läser hellre en bok, kokar fucking blodapelsinmarmelad, lyssnar på Spotify som jag redan betalar för, eller dansar tills jag stupar. Eller surfar aktivt framför datorn. Och just därför ska jag nu betala 519 kr för tre månader. För att jag har en dator med internetuppkoppling och SVT har släppt sina kanaler online.

Det sjukaste av allt är att mamma kollade ett program när hon var här, som sändes sådära LAAAJV ni vet. Alltså inte en live-sändning utan det gick att se på internet samtidigt som programmet sändes. Och bilden var SÅ JÄVLA KASS. Jag tänker alltid att det du inte betalar för får du liksom finna dig i att kvaliteten inte är topp.
Men nu ska jag alltså betala för SVTs jävla pixliga sändningar som jag inte ens tittar på sen innan.

Jag är förbannad men jag kan leva med det. Jag har ett jobb och kan säkert avstå 2000 om året för att radio och tv ska vara oberoende. Jag la ju 5000 på ett gymkort hos ett gym jag besökte 8 gånger på ett år. Men jag tänker på studenter som har det svårt som det är med CSN. En dator med internetuppkoppling är så gott som avgörande för huruvida du ska klara dina studier idag. Så jävla vidrigt av SVT. Vem bad om deras kanaler online? Vem? Svenska folket? Skulle inte tro det…

Så det är väl bara och gå och köpa en jävla tv så man kan se på film lite mer ordentligt.
Men då måste vi flytta den snygga tavlan som inte passar någon annanstans. Och det vill jag inte.
Och vi lever i ett sånt hem där det är meningen att man ska möblera utifrån var tv-uttaget finns.
Jävla skitliv.

Leave a Reply

