En matig vecka

Det började i måndags när jag var ledig och lättpåverkad av bloggare som jag är fick jag för mig att koka marmelad på blodapelsiner, nu när näten ändå bara kostade ynka 19:90 på Ica. Dessutom bakade jag Systrarna von Sydows grötbröd. Det blev några timmar i köket men riktigt gott blev det! Hela veckan har vi nu ätit god frukost utan några knasigheter.

Igår gick vi till Fiskmagasinet i Knäppingsborg och köpte ett nät musslor, efter det svängde vi inom Norins Ost för att inhandla lite chèvre. På kvällen lagade jag Moules Mariniere efter Leif Mannerströms klipp i Mästerkocken. Musslor är verkligen inte så himla krångligt. Möjligen är det lite jobbigt att skrubba dem under kallvatten tills du tappar känsel i händerna. När musslorna var upplyfta på tallrik reducerade jag såsen lite, och slängde i en skiva chèvre. Den vi hade var det mycket smak i så det behövdes inte alls mycket. Till musslorna hade vi pommes och Jonas hade gjort aioli. Det blev mycket gott!

20130317-132649.jpg

Efter maten och några glas vin fick jag sedan för mig att det var nog ändå dags att koka lite marmelad på hallon. Sagt och gjort, inga kritiska moment där heller så det gick riktigt bra. Jonas skrev under tiden på sin hemtenta och sedan satte jag mig i soffan och kollade på Disney’s Mary Poppins. Som jag och syrran har kollat på den filmen! Jag kan den utantill. Hoppas verkligen att barn idag kan uppskatta den också. Den är ju fantastiskt fin! Mary är utan tvekan en av mina största förebilder.

20130317-132824.jpg

Idag klev jag upp en stund efter tio och svepte in mig i min korta svarta lilla “morgonrock” från Paris och började baka scones. Jonas tycker jag börjar bli en fenomenal hemmafru vid det här laget. Scones piffar ju upp vilken frukost som helst i vanliga fall, men med två sorters egen marmelad blev frukosten riktigt storslagen! (Hörs det att vi lyssnar på “På Minuten” i P1 när jag skriver detta?)

20130317-132343.jpgPhiladelphiaost och hallonmarmelad är min nya favorit på macka! Herregud så gott.
Strax ska vi svänga förbi Netto och handla lite, efter det blir det nog ett grötbröd till…
Hejdå från husmor.

 

 

Leave a Reply

