Endeavor

Igår drog ett hemskt snöäckelväder in över Norrköping. Från våra stora fönster i vardagsrummet såg jag enorma flingor kasta sig mot marken. Jag var så avundsjuk på Jonas som skulle kunna stanna inne hela dagen eftersom han har hemtenta. Själv tog jag faktiskt spårvagnen till jobbet för att slippa undan ovädret.
Idag är jag däremot ledig och tänker infria gårdagens önskan om att inte sätta foten utanför dörren. Så lite det går i alla fall. Antagligen kommer jag behöva gå och handla lite småsexiga saker som mjölk och potatis. Snön vräker visserligen inte ner idag men det blåser vansinnigt mycket.

Vi klev upp ganska tidigt och åt en lång frukost sen satte Jonas igång med hemtentan. Jag hade tänkt läsa mitt nya nummer av Elle men efter en stund erbjöd han mig datorn och i brist på karaktär tog jag den och hamnade här istället. Lyssnar på Mamas and Papas och plöjer genom bloggosfären. Idag lite mer seriöst än det vanliga slentriansurfandet. Mer textbloggar än bildbloggar. Göttar mig i långa bra texter om genus. Myspys.

Min vän Karin länkade en artikel om hur kvinnor som visar känslor ofta avfärdas, “lugna ner dig” “det var ju bara ett skämt, slappna av” “du är ju galen” osv. Läs den här. Önskar någon visat mig den artikeln när jag var typ 17 år. Blir helt jävla galen när jag tänker tillbaka på hur mina känslouttryck för orättvisa avfärdats som att “jag inte är riktigt frisk/normal/som jag ska.”. Så långt att jag och vissa andra till och med började tro att det var sant. Men nu var det inte det vi skulle prata om.

Om en kvart tänkte jag börja städa lite här hemma. Sen jag kom tillbaka från Karlskrona bryr jag mig tydligen väldigt mycket om att det ska vara fint här hemma. Uttryck för något annat? Ingen aning. Börjar känna lite stress över att åka ner över påsk. Det är så många man vill träffa och varannan dag händer något i Sbg respektive Kna. Blir ett himla flängande i vanlig ordning, men jag ska nog planera och effektivisera även denna lilla högtid! Är ju rätt bra på det.

Städa var det ja. Tio minuter kvar. Man kanske bara skulle åka till Paris istället.

DSC_0478

Leave a Reply

