“Shirley and Ruth’s instant liking for each other had been rooted in their mutual recognition that the other woman was like herself, a woman whose deepest pride lay in having captured and retained the affection of her husband.”

Just nu läser jag The Casual Vacancy. Jag har hört ganska få tankar om den, de flesta tveksamma. Själv tycker jag att den än så länge är väldigt intressant. Kanske inte riktigt fängslande, men annorlunda. Flera olika karaktärer och deras relationer till varandra i en liten, liten stad i krig med sig själv. Den är mysig att fly in i, lära sig karaktärernas olika bekymmer.

Jag tycker den är väldigt ärlig, absolut inte romantiserad. Enkel och ärlig. Men vi får väl se vad som händer. Jag är fortfarande i början och börjar bekanta mig med de olika invånarna i Pagford. Kanske är engelskan lite högtravande, som att hon vill understryka ännu en gång att Harry Potter-eran är förbi och att denna boken riktar sig till vuxna. Det gör mig ingenting, hennes språk är fantastiskt.

He tried to give his wife pleasure in little ways, because he had come to realize, after nearly two decades together, how often he disappointed her in the big things. It was never intentional. They simply had very different notions of what ought to take up most space in life.

Leave a Reply

