Fredag.

Idag är det fredag. En bra dag på flera sätt. Kanske framför allt att det är Internationella dagen mot homo- och transfobi. Många pratar om hur “bra” allt är i Sverige och jag blir mest trött. Föds vissa med skygglappar eller lär man sig använda dem på dagis? Precis som vi lär oss normerna från vuxna i tidig ålder? Jag vet inte. Ibland tänker jag att Jonas Gardell är det bästa som hänt Sverige. Oavsett hur “långt” vi kommit i Sverige är det viktigt att inte glömma hur illa det ser ut på många ställen runt om i världen.

gay

cimon

Gråter floder när jag läser om hur Cimon Lundbergs styvpappa tvingade honom att slänga sitt dockhuvud som man kunde sminka och kamma. För att sånt leker inte små pojkar med. Det är så vansinnigt jag blir tokig. Hur kan man lägga sina egna normer på ett barn? Hur? Låt ungen göra vad den vill. Många barn vill följa normen de lär sig på dagis, vara som de andra barnen. Okej självklart ska ingen då tvingas leka med något man inte vill leka med. Eller ha vissa kläder för att så ska det minsann vara och KÖNSNEUTRALT ÄR DET NYA SVARTA. Men hur kan man neka ett barn något? Det var ju fan ångest om man hade “fel” gympapåse i skolan. Hur illa är det då inte att få höra att man vill leka med “fel leksaker”. Jag blir galen.
Homofobi är det äckligaste jag vet. 

Leave a Reply

