“Ingen är så kärleksfull med sina kläder som du.”

Jonas jobbade natt och kom hem vid åtta i morse, jag sov vidare till elva och gick sedan ut i parken där jag la mig och lyssnade på musik. Jag hade en bild av att det skulle vara varmt och fint men oj så fel jag hade. Det var varmt när solen var framme men stora moln turades om att blockera den. Så jag låg mest där och lyssnade på The Killers och kollade jag på lite olika make up tutorials av Lisa Eldridge. Vid halv tre gick jag hem och väckte Törnrosa.

Nu ikväll har jag kollat på ett avsnitt True Blood. Orkar inte hur bra den serien är när man tittar på den men så fort den inte rullar undrar man varför i hela friden man bryr sig om att kolla på skiten. MENDETÄRJUSÅBRANÄRDETÄNTLIGENBÖRJARIGEN.

Jag har dessutom handtvättat mina kashmirtröjor, när jag stod där och gullade med dem sa Jonas “Jag vet ingen som är så kärleksfull med sina kläder som du.”. Jag tog det som en fin komplimang. Den senaste tiden har jag börjat intressera mig ÄNNU mer för kläd- och skovård. Läser allt jag kommer över om hur du bäst tar hand om olika material, olika tips för att få fram lyster eller hur man stryker allra bäst. Älskar att gång på gång få det bevisat att jag har helt rätt i att vi här i Sverige är lite för glada i att slänga in våra plagg i tvättmaskinen. Det är inte många plagg jag tvättar. Olika t-shirts, bomullsklänningar och underkläder – såklart. Men nästan allt annat hängs (ut och in på galge) några timmar på balkongen efter användning. Sen är jag väl ganska duktig på att inte fläcka ner mig och har benådats med nästan obefintlig kroppsdoft (intalar jag mig?). Och har en jävla massa kläder.

Helst av allt skulle jag just nu dra igång ännu en stor röjning av våra garderober, sortera bort vinterplagg, skicka alla höstkappor på kemtvätt, hänga om och inventera hela rubbet. Skriva upp allt i listor, var de finns (garderob 1,2,3 eller förrådet) och sätta in i pärm så man slipper springa och leta runt. Skojar inte, vi har MYCKET kläder. Köpa lavendelpåsar och fina lådor att packa undan det som inte ska användas just nu i.

Suzanne Rogers har ju fattat hur man gör!

I början av juli var jag hos skomakaren och klackade om tre par skor. Alla fick sig en rejäl spabehandling också och nu är de som nya. Det är så roligt att ta hand om sina fina saker. Gör man bara det håller allt så mycket längre. Jag antar att man är olika som person också. Jag tröttnar sällan på kläder (jag köpte dem för att jag gillade dem) och köper inte så udda plagg som man kanske bara kan använda några gånger. Jag hakar inte heller på många tillfälliga trender utan klär mig mer i vad som passar mig och det jag känner mig fin i. Är man mer “slit och släng”-personlighet spelar det kanske inte så stor roll med klädvård…

En vanlig missuppfattning jag ofta stöter på är argumentet “Nu har jag betalat si och så mycket för det här plagget så då förväntar jag mig att det ska HÅLLA!”. Jovisst, såklart – om du tar hand om det. En sidenblus står ju inte emot en atombomb för att den kostar en halv månadslön liksom… Men tar du hand om fina material så som de skall tas om hand – ja då håller de. Det är sällan man idag kan ta ett pris eller ens ett märke som en garanti för kvalitet. Plagget måste synas och tvättråd läsas och följas, trist men så är det. AND I LOVE IT. Ska lära mig allt! Slukar Stil med Thulin och Garderoben av Christina Resare. Så det är vad jag gör ikväll. Önskar dock jag hade lite lättare för att göra mig av med kläder. Stod och halvsnyftade över ett par (fyra år gamla) urtvättade, svarta, FULA “jeggings” från Gina Tricot som jag inte använt sen vi flyttade till Norrköping. “Kan vara bra att måla i? .. Men när ska jag måla?” Min kära Jonas är SÄMST att ha som bollplank vid en rensning, verkligen sämst. Det slutade med att jag konstaterade att jag är bättre än så och har snyggare fulkläder. Så idag rök de faktiskt ner i brännbart. Första plagget jag slänger sen jag flyttade hemifrån!

One thought on ““Ingen är så kärleksfull med sina kläder som du.”

  1. Hej Cocco!
    Jag ser att du verkligen är mån om dina saker.
    Jag vill tipsa Dig om att det nu går att köpa klackstift hos oss på http://www.heel-fix.se. Då kan du fräscha upp klackarna själv och slipper att springa till skomakaren lika ofta!
    Ett litet tips bara =) //A

Leave a Reply

