Känn Ingen Sorg – Det är svårt att inte gråta

Jonas och jag inledde COCCOFESTIVALEN (helgen jag firar min födelsedag) med att gå på bio, vi var båda galet nyfikna på Känn Ingen Sorg – filmen som baserats på Håkans musik. Vi hade inga förväntningar mer än att den skulle vara BRA.
Ingen av oss var nog riktigt beredd på hur BRA den skulle vara dock. Den är det mest fantastiska jag någonsin sett. Av svensk film i alla fall. FÖR DEN VAR INTE SÅ HIMLA SVENSK.

(bild lånad från SF.se)

ALLT var bra med den. Karaktärerna, skådespelarna, MILJÖERNA, kläderna, MUSIKEN. Den var både rolig, annorlunda och smärtsam. Som Håkans musik. Jag gillade att den inte var så speciellt musikalig utan verkligen baserad på hans musik. Ingen Mamma Mia 2 liksom. Jag tror att ju mer man kan om Håkan Hellström och hans musik ju mer roliga saker hittar man i filmen men även om man kanske bara hört Kom Igen Lena och Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg tror jag att man kan uppskatta den som film med en story som håller från början till slut. Och kan vi snälla prata om Johnnys hår?

Jag blev helt, helt överväldigad – grät sista timmen rakt igenom (för att allt bara var så galet BRA) och satt kvar hela eftertexten och försökte lugna ner hjärtat, få andningen lite mer normal och torka de jävla tårarna som inte slutade forsa. Gänget på bakom raden bakom vände sig om och glodde på mig när de gick ut. Har aldrig känt mig i så stort behov av en näsduk, Titanic släng dig i väggen. Jag tror till och med att Jonas snyftade till någon gång. Det säger en hel del.

Leave a Reply

