En helg i Stockholm

I helgen var mamma, mormor, Jonas och jag i Stockholm för att bland annat besöka Slottet och Vasa. Det hela började den 8 juni när prinsessan Madeleine gifte sig och SVT visade någon bild från Livrustkammaren och jag utbrast att “åh där var ju jag och Jonas i februari och det är sååå amazing”, eller något i den stilen. Hur som helst muttrade mormor då att hon minsann aldrig ens varit på Slottet och inte alls sett Vasa heller. Där sådde hon ett frö och i helgen bar det alltså av till Stockholm för att ta del av vårt lands kultur och historia.

Jag åkte upp tidigt på fredagsmorgonen men trodde först att min sista stund var kommen när damerna som satt vid mitt 4-bord tog fram varsin liten flaska champagne. Jag avskyr champagnekorkar efter att jag nästan hade ihjäl Heidi med just en champagnekork på morgonen till hennes bröllop. Därför lämnade jag kvickt kupén och stannade utanför i säkert fem minuter. När jag kom tillbaka hade de upptäckt skruvkorkarna..

Väl framme i Stockholm kikade jag runt på stan, jag funderar på att skaffa mig en ny plånbok från Mulberry. Jag har redan en som jag fick när jag fyllde 18 och den är egentligen fortfarande himla fin, om än lite stor och färgad av vatten (impregnera era lädervaror i tid mina damer). Jag fortsatte dock att fundera efter att nästan ha köpt en Medium Lily. Ibland önskar jag att man släpp äta och sånt… Nåväl jag får drömma ett tag till, men den ska bli min en dag!
Efter NK gick jag till Carro på Bobbi Brown inne på Åhléns City, hon sminkade mig och hjälpte mig att prova ut en så HIMLA bra concealer. Jag älskar den. Har aldrig orkat använda concealer innan för jag har aldrig fått det att se riktigt bra ut och istället därför visat upp mina mörka ringar under ögonen för omvärlden.
Efter en lunch med Mindy på Vapiano mötte jag upp mamma och mormor på Anglais. Till middagen hade även Jonas anslutit sig och vi åt gott på Nybrogatan 38, ett tips om ni är i Stockholm.

Lördagen ägnades åt lång hotellfrukost, promenad genom Kungsträdgården till slottet där mormor, Jonas och jag gick guidade turer på Skattkammaren, Representationsvåningarna (äks Slottet) och Livrustkammaren. SÅ spännande! Livrustkammaren är absolut min favorit för det är så unikt. Inget annat land i Europa har så mycket bevarade föremål från så många olika tider som Sverige! Vår guide var dessutom en halvtimme försenad eftersom barnvisningen hade dragit ut på tiden pga barnens alla frågor, det tycker jag var fint. Slottet var också fantastiskt att se, vilka otroliga rum det gömmer sig bakom den tråkiga fasaden! Herregud så vackert. På kvällen åt vi på Grodan, tog dessert på hotellet och sen hängde jag och Jonas med Majken på Scandic Anglais terrass.

På söndagen började vi med Vasa, vi köade i nästan tjugo minuter för att komma in. Lite galet mycket turister om man säger så. Men väl inne alltså… Takes my breath VARJE GÅNG. Går inte att beskriva riktigt. Vi fick en guidad visning som Jonas mest tyckte byggde på siffror och statistik (98% av skeppet vi ser är original från 1628 osv) men ändå var lärorik. Jag skulle vilja åka dit i höst igen när det är lite lugnare. Efter Vasa åkte vi upp till Rosendals Trädgård där det OCKSÅ var mycket folk. Men vi fick bord ute och åt goda mackor till lunch, och kanske världens godaste kardemummabulle. Vi strosade runt där en stund för att sedan gå ner till Waldemarsudde och Prins Eugens galleri för att titta på slottet och all konst. Där var det lugnt och fint, personal med kom-radio i varje rum. De hade en utställning med Eva Bonniers tavlor och de var väldigt fina. Jag är ingen expert på konst men jag tyckte inte att Prins Eugens egna alster var så himla spännande.

Sedan var vår helg slut och tur var väl det, VI var också helt slut!

rDSC_0569 DSC_0573 DSC_0574 DSC_0577 DSC_0581 DSC_0582 DSC_0583 DSC_0584 DSC_0592 DSC_0595 DSC_0599 DSC_0601 DSC_0617 DSC_0618 DSC_0620 DSC_0621 DSC_0624 DSC_0630 DSC_0631 DSC_0633 DSC_0634 DSC_0636 DSC_0639 DSC_0640 DSC_0641 DSC_0642 DSC_0645 DSC_0648 DSC_0649 DSC_0651 DSC_0652 DSC_0656 DSC_0658 DSC_0665 DSC_0668 DSC_0669 DSC_0670 DSC_0671 DSC_0679 DSC_0680

Leave a Reply

