Supergröten och den godaste soppan i hela världen bara.

I början av veckan fixade jag ihop grötblandningen från senaste Buffé. Havregrynsgröt släng dig i väggen säger jag bara. Denna är baserad på dinkel och massa annat gott, jag gillar verkligen när det är så grovt att det närmar sig hästmat! Med min galna förbränning spelar det nästan ingen roll vad jag äter för frukost, jag är alltid hungrig efter 2 timmar. Oavsett hur mycket vatten jag dricker och så vidare. Men på denna gröten, ett ägg, en macka och en kopp te klarar jag mig nästan lite mer än tre timmar. Galet. Ibland till och med fyra timmar. Innan jag blir hungrig alltså.

Så för er som inte handlar för minst 1200 kr på Ica varje månad, eller är för lata för att klicka er in på hemsidan. Såhär gör man:
image (23)

 

5 dl ekologiska dinkelflingor
2 dl vetegroddar
2 dl havrekli
0,5 dl linfrö (hela)

Blanda i snygg burk. 1 dl mix + 2 dl vatten och lite salt = god gröt

image (24)
Jag rev äpple över gröten i morse, hästmaten var fulländad tyckte Jonas. Varning dock, magen kickar igång om vi säger så.

image (25)

Sen ikväll lagade vi den godaste soppan i hela världen, jag har nog nämnt den förut. Det är en krämig morotssoppa med fetaost och timjan, receptet kommer från Pickipicki.se
500 gram fina morötter
En hackad lök
5 dl grönsaksbuljong
1 dl creme fräsch
100 gram fetaost
Timjan
Salt o peppar

Koka upp buljongen och i med hackad lök, skalade morötter skivade i typ pengar och timjan.
Låt detta koka utan lock i 20 min och häll i creme fraiche och feta (varför inte saften från feta ocksånär du ändå är igång). Mixa detta och smaka av med salt och peppar. Smula lite mer feta över vid servering, om du har någon kvar.
Mumms!

One thought on “Supergröten och den godaste soppan i hela världen bara.

Leave a Reply

