Lucka nr 4; Berätta om hur du får dina kläder att hålla längre.

Som vanligt deltar jag i Berätta om-kalendern som är skapad av fina Emily Dahl. Detta är tredje året och andra års kalender hittar ni i kategorin Julkalender. 

Lucka nr 4; Berätta om hur du får dina kläder att hålla längre.

Detta är en riktig hjärtefråga för mig. Sen jag började jobba i en fin klädbutik har klädvård blivit ett stort intresse och jag älskar att lära mig nya grejer. Hållbart mode har blivit på tapeten och trots mitt jobb vill jag inte mana någon till överkonsumtion. Det ordet är för mig förknippat med att man kanske svänger inom H&M på lunchen och köper en ny topp för att den andra från förra veckan redan vridit sig i tvätten. Vad är 49.90 kronor till?

Alla gör sina egna val och har ansvar för sin egen ekonomi. Jag vet att inte alla kan lägga ut 1000 kr på endst ett plagg i månaden. Många gånger är det så mycket mer man behöver också. Typ vinterjacka, skor, byxor och allt. Jag tror dock det är viktigt att vakna upp ur den där bubblan om att om man hittar ett nytt plagg för under hundra kronor så gör man en bra deal. Men det var inte riktigt det jag skulle prata om. Men ni kan ju fundera på hur människorna (ofta kvinnor, kanske barn) som sytt plagget har det? Därmed inte heller sagt att dyrare plagg=bättre villkor för de anställda på fabriken. ANYHOW ni ser ju hur jag snurrar iväg. 

Jag tror på:
Bygg upp en basgarderob i lite finare kvalitet som håller flera säsonger. 
– Köp färre kläder.
– Lyckas du fynda på second hand/vintagebutiker – kör bara kör, jag har aldrig lyckats och min kvalsterallergi är inte till min fördel där i lådorna. 
– Förvara och ta hand om dina kläder så de håller längre. 

Glöm inte att även dyra kläder i lyxiga material kan fläckas ner och ibland är de svårare att få bort. Ett plagg tål inte en härdsmälta bara för att du betalat 1800 kronor för det. Jag tror det är ett misstag många gör, “Nu har jag betalat si och såhär mycket för detta plagget nu jävlar ska det hålla i en livstid.” Sen är man så omtänksam med det som om det var ett linne från Gina Tricot. För det var ju dyrt.

Jag tycker det är viktigt att man försöker lära sig lite om material och vad de har för olika egenskaper. Visste ni att viskos blir stenhårt och styvt när det är blött? Det är lätt att tro att man förstört plagget och att det bara är att slänga. Visste ni att ett bra ullplagg kan noppa lite i början pga ett överskott av ull?

Men okej, åter till ämnet. Såhär gör jag för att mina kläder ska hålla:
– Jag tvättar nästan inga kläder alls om jag inte måste.
Många gånger räcker det att vända ut och in och vädra några timmar. Sen är jag inte den som fläckar ner mig lätt, det går liksom hand i hand efter ett tag. Mina svarta byxor från Filippa K som jag visade i förrgår har jag tvättat en gång sen jag köpte dem i januari, däremot har jag väl vädrat dem hundrafemtio gånger. 
– Jag använder bra tvättmedel och tvättar inga stretchplagg i sköljmedel eftersom stretchen släpper och tappar formen då.
– Jag viker alla plagg efter de vädrats, eller hänger på sin galge direkt. Inget ligger framme på golvet.
– Jag stryker sällan utan försöker jobba med vattenånga i badrummet istället. Fördel med hyresrätt där värme ingår.
– Jag använder en bra deo som gör att jag håller mig torr och inte får fläckar under armarna. Blä.
– Jag putsar mina skor och klackar om dem regelbundet.

Mina kashmir- och ullplagg tvättar jag för hand med fintvättmedel, rullar in i handduk och pressar ut vattnet efteråt. Sen får de plantorka på ett stort lakan, när de fortfarande är fuktiga tar jag bort eventuella noppor genom att “kamma” med en frottéhandduk. En gång efter vintersäsongen brukar räcka om man haft en t-shirt i bomull under. Jag tycker Filippa K, J Lindeberg och Morris Lady har bra t-shirts som tål 40 grader tvätt utan att vrida sig. Men tänk på att bomull ibland kan krympa lite. Därför ska du inte tvätta dem för ofta ändå (hänger ni med?). Ha flera att variera med istället.
Min handväska från Mulberry impregneras regelbundet och hänger i axelbandet över en sån man hänger dammsugarslangen på för att inte böjas för hårt på en vanlig krok. Budgetknep big time och inget för den som är pretentiös.

Det är såhär jag gör. För jag har tiden och intresset men också respekten för mina kläder. Tar jag inte hand om dem och vet vad jag kan vänta mig av dem blir det både dyrt och tråkigt. Jag vet att jag är sjukt privilegierad som har ett jobb som till viss del går ut på att ha på mig fina kläder men jag tror alla kan öka sin medvetenhet och göra små förändringar för att dra ner sin konsumtion och istället få sina kläder att hålla längre.

2 thoughts on “Lucka nr 4; Berätta om hur du får dina kläder att hålla längre.

  1. Pingback: Vinnaren av julkalenderns första julklapp! : Emily Dahl

Leave a Reply

