Lucka nr 9; Berätta om din stil när du var 15

Som vanligt deltar jag i Berätta om-kalendern som är skapad av fina Emily Dahl. Detta är tredje året och andra års kalender hittar ni i kategorin Julkalender. 

 

Lucka nr 9; Berätta om din stil när du var 15

Min stil när jag var 15 kan nog sammanfattas som så att jag helt enkelt inte hade någon. Men vem hade det?
Jag hängde mest bara framför min dator när jag inte dansade, var hos pappa på landet eller var i skolan. Då och då åkte jag på olika manga- och animekonvent i Uppsala och Stockholm. Det var där jag träffade andra missanpassade 15-åringar utan stil men med ett stort intresse för japansk populärkultur och den mystiska “fotleken”. Flera av dem jag lärde känna under den tiden är fortfarande mina vänner och det finns ju inget bättre än att påminna varandra om hur hopplöst lost vi var och vad sjutton tänkte vi på? På mitt första UppCon hade jag svarta stjärnor målade på kinden och mitt nickname på en tröja så ingen skulle missa att det var jag. Superduperinformativt.

I skolan hade jag mest jeans, linne och någon hood. Min favoritoutfit när jag var 14/15 var ett par blåjeans med lite bootcut från BikBok, ett rosarandigt linne med jordgubbar på från H&M och en grön hood från en liten lokal butik i Sölvesborg som hette Jazpi. Jag levde i de där XXS-jeansen… Har kvar dem än idag som ett minne.

Sen gjorde jag som pappa och gick över till svart. Halvåret innan jag skulle fylla 16 var det populärt med Cheap Monday-jeans. Jag hade ett par svarta som snabbt töjde ut sig men det gjorde ingenting för smidigt nog var Björn Borg-boxers väldigt inne och det skulle synas att man hade Björn Borg. Jag gick med lagom häng från april till juli. Jag hade en frisyr som en tjej från BcManga hade ritat åt mig men fick bara till stylingen någon gång då och då, den gjorde mig hur som helst lite tuffare samtidigt som emo-trenden tog vår högstadieskola i ett järngrepp. Vår skola kallades för “emo-skolan”. Alla var emo. Inte jag och Sofia så mycket men vi var definitivt lite mörka vi också. Sen var vi ju sjukt dryga och opopulära också. Jag hade bilder på Jared Leto i mitt skåp långt före några andra på skolan visste vem han eller 30 seconds to mars var. Det var tider det.

Anledningen till att det finns så många bilder till dagens lucka är helt enkelt för att man hängde på bilddagboken.se när man inte var i skolan och där finns alla mina bilder sen 2006 sparade. Herregud vilken nostalgi. Minns framförallt mina vita Converse med svarta prickar på som jag hittade i London. De var en halv storlek för små och jag förstörde en tå genom att gå i dem i ett helt år. Lätt värt det.

Jag gick i svarta jeans fram till jag träffade Jonas där i årsskiftet 2008/2009, då började jag klä mig mer i färg och klänning – inspirerad av Niotillfem. Nu iom jobbet är jag tillbaka i svarta byxor igen. Men med en gnutta stil!

Leave a Reply

