NOBELDAGEN!

Äntligen den 10:e! Ett datum i december minst lika viktigt som julafton. Vissa år ser jag fram emot den här dagen mer än min egen födelsedag – NOBELDAGEN. Jag är superduperpepp i hela kroppen och igår klappade jag händerna av förtjusning när Ebba i Nobelstudion sa “Nu hörrni är det inte långt kvar, vi ses imorgon klockan 18.00 igen.”.

Jag älskar ALLT som har med Nobelpriset att göra. Många verkar mest tro att jag gillar själva banketten för alla klädernas skull och visst är det en stor grej för mig det också men hela karusellen är så fascinerande. Historian bakom, all spännande forskning som man inte riktigt kan begripa men ändå blir så himla nöjd om man förstår ungefär vad de menar. Jag tycker om traditionerna och att allt faktiskt görs helt enligt Alfred Nobels testamente.

Här i Sverige förstår vi nog inte hur big deal detta pris faktiskt är och hur stolta vi ska vara. “Hur kul är det att titta på människor som äter?”, men snälla känner jag – det är ju under sändningen av banketten som tacktalen hålls, man får veta mer om menyn och blommorna, all planering bakom, intervjuer görs med pristagarna och allt annat möjligt spännande.
För mig är allt detta just spännande. Jag må inte vara så bra på fysik och kemi och sånt men det är ju därför det är just –spännande.

Måste också säga att jag tycker Nobelstudion är superbra i år, Ebba och gänget lyckas verkligen göra det hela mer begripligt och djupare. Intervjun med pristagarnas fruar var riktigt intressant!

Nu är det dags att ta en dusch och ladda inför fredsprisutdelningen! Jag tycker det är extra fint i år, tänk så fantastiskt att montera ner kemiska vapen med målet att de ska försvinna från vår jord så fort som bara möjligt.

Leave a Reply

