Lucka nr 12; Berätta om musik som inspirerar dig

Som vanligt deltar jag i Berätta om-kalendern som är skapad av fina Emily Dahl. Detta är tredje året och andra års kalender hittar ni i kategorin Julkalender. 

Lucka nr 12; Berätta om musik som inspirerar dig

Musik är en stor del av mitt liv och min vardag även om jag inte är ens en gnutta musikalisk själv. Jonas däremot spelar ju både gitarr, piano och har en galen sångröst. Trots att jag inte spelar några instrument själv så har jag nästan alltid musik runt mig.

Det finns några band och artister som följt med mig genom åren; Ted Gärdestad, The Ark, 30 Seconds To Mars, The Rolling Stones, Tegan and Sara och Gwen Stefani men hur jag än ser på det så är det nog faktiskt så att den musiken som inspirerar mig mest, faktiskt är, Taylor Swift. Ni som brukar läsa min blogg vet ju redan om vilken girl crush jag har på henne och hennes musik. Hela konceptet Taylor Swift är så tilltalande för mig. Hennes musik gör mig både glad och pepp på att vara en mer kärleksfull människa. Taylor verkar vara en så himla fin tjej och jag verkligen avskyr all skit hon får från alla håll om att “hon har massa pojkvänner”. Vad har det egentligen med saken att göra? Ska en framgångsrik musiker definieras av personerna den personen dejtar privat? Ingen verkar tycka det förutom när det kommer till just Taylor. Det är oftast det första jag hör när jag nämner att jag ser upp till henne.

Hennes musik och framförallt texterna är sådana jag bara vill bo i. Så vill jag ha det. Inte alltid såklart, men ungefär. Jag tycker om hur hon gör sina låtar större på sina turnéer med rejäla show- och dansnummer. Den lilla kreativa biten jag har kvar i mig från dansen kickar igång och JAG VILL VARA MED i denna stora cirkuskarusell som är Taylor Swift. Vi tittar lite:

Ingen annan musik eller artist inspirerar mig på så många plan; stilmässigt, själsligt, känslomässigt och får mig att vilja vara en mer kärleksfull människa. Att det sen skulle visa sig vara en “tonårsidol” som jag kanske inte riktigt tillhör målgruppen för gör mig ingenting även om det hade irriterat mitt 15-åriga jag. Idag är jag en stolt Swiftie. Kanske borde jag skrivit om Taylor under inspirationsluckan, men strunt samma. Titta bara på denna mysiga videon som fick både mig och Emmy att gråta första gången vi såg den.

One thought on “Lucka nr 12; Berätta om musik som inspirerar dig

Leave a Reply

