Lucka nr 14; Berätta om din stil för ett år sedan

Som vanligt deltar jag i Berätta om-kalendern som är skapad av fina Emily Dahl. Detta är tredje året och andra års kalender hittar ni i kategorin Julkalender. 

IMG_8162

IMG_7547

IMG_7784 IMG_7801 IMG_7876   IMG_8058

Lucka nr 14; Berätta om din stil för ett år sedan

Min stil för ett år sedan är precis som den är nu men eftersom jag inte hann med första luckan kan jag ju passa på att berätta lite om min stil. Det går inte att beskriva min stil för jag byter hela tiden men garderoben består främst av kläder från Filippa K, J Lindeberg, Valerie.

Vi kan börja med att jag jobbat i en klädbutik de senaste åren, att ha fina kläder är en del av mitt jobb. Sedan jag började i butiken har min stil utvecklats rätt mycket sen vi bodde i Karlskrona. Innan hade jag bara kjol och klänning men i o m jobbet blev det ganska nödvändigt att skaffa sig ett par byxor. Jag vägrar fortfarande blåjeans men numera går jag gärna klädd i grova kostymbyxor från J Lindeberg eller tighta svarta denim pants från Filippa K. Jag har en mer eller mindre komplett basgarderob (om vi utesluter jeansen alltså) så det mesta jag har går att kombinera med varandra om fantastin tryter. Jag är alltid hel och ren med ordentligt målade naglar och plattad lugg. 

Jag kan dock inte placera min stil i något fack, jag får inspiration från de mest oväntade håll ibland och jag tycker det är så roligt att leka med kläder och uttrycka allt det splittrade inom mig, alla dessa roller som är jag. Jag älskar att leka med utseende och prova nya grejer. På senare tid har jag försökt ge mig på preppy-stilen lite men jag vill såå inte bli förknippad med en utbildning jag inte har. På det stora hela är jag enkelt knäpp och sticker alltid ut på stan där klädkoden “Tro inte att du är något” gäller, hur jag än gör. För jag har inte jeans. För jag har inte skinnjacka. Okej jag är en sucker för Ray Ban (men det var jag 4 år före det blev coolt första gången) men jag har ingen stor tubhallsduk. Låter det bekant? Låter det som Kenza för typ två år sen? Ja där har ni Norrköping i ett nötskal. Själv dundrar jag runt på stan i kappor och klänningar med stora smycken som inte kommer från Glitter i typisk “VEM TROR DU ATT DU ÄR”-anda. För i Norrköping är det inte svårt att sticka ut. I en stad där faktiskt få vågar köpa annat än en svart jacka. Kanske en blå om den är quiltad och kommer från Barbour.  Sen kan jag väl förstå att glansiga röda byxor och kort svart fuskpäls är väldigt glammigt, men ändå. Life is too short not to wear beautiful things. “Det märks att du inte kommer från stan”, brukar mormor stolt säga när jag vänder hem, “Men det gör det ju där uppe också” försöker jag då.

Jag tycker om att kötta på när det är fest, jag är ändå alltid så uppklädd på jobbet varje dag så är det fest kan man väl ändå ta i, men har lärt mig på senare tid att svarta byxor och någon t-shirt räcker gott och väl på de flesta hemmafester.

2 thoughts on “Lucka nr 14; Berätta om din stil för ett år sedan

Leave a Reply

