Lucka nr 20; Berätta om din student

Som vanligt deltar jag i Berätta om-kalendern som är skapad av fina Emily Dahl. Detta är tredje året och andra års kalender hittar ni i kategorin Julkalender. 

 

Lucka nr 20; Berätta om din student

Jag växte upp i Sölvesborg och där finns det bara en gymnasieskola med de vanligaste linjerna. Jag gick specialutformade samhällsprogrammet med media-profil. Att man kan läsa Sam eller Na med inriktning på antingen media, idrott, musik, bild eller teater gjorde ändå skolan rätt populär. Sen fanns det givetvis ren Sam och Na, Barn- och fritid (givetvis), Handel, Ekonomi och sånt.

När det väl är dags för student har vi en hel studentvecka eftersom det inte finns några andra gymnasium att samsas med. På studentveckan är det någon organiserad aktivitet och fest varje dag eller kväll. Det inleds på söndagen med Uppladdningsfest följt av Fulefest, Lekdag och Karneval. Vår klass dissade karnevalen varje år och var inte med sista året heller men jag hade sjukt roligt på festen efteråt. Samtidigt som vår studentvecka var det Sweden Rock Festival så vissa struntade helt i festerna och var på festivalen istället – vissa hade inte ens någon studentmottagning eftersom hela släkten ändå var engagerad i festivalen på ett eller annat sätt.

Min klass, SP3B, började studentdagen med champagnefrukost i Helenas otroligt fina hem som ligger precis vid skolan. Vi skrev hälsningar i varandras mössor, åt mackor med nutella och hinkade champagne.

Sedan begav vi oss upp till skolan där vi hade samling med klassen och fick våra betyg, efter det var det dags för avslutning i kyrkan där musikeleverna sjöng och rektorn talade. Det regnade när vi kom ut ur skolan så mitt gäng dissade studentvandringen runt stan och gick direkt till matsalen där det serverades någon lunch. Stipendier delades ut och tal hölls. Sen var det ju äntligen dags att få hetsa i Handelskorridoren innan det var dags för utspark.

Vår klass sprang ut väldigt bra, inte för tidigt och inte för sent. Jag tror t o m att vi äntligen lyckades sätta studentsången. När jag kom fram till min familj i folkhavet märkte jag att Jonas, Thomas, Robin och Dunge från Karlskrona inte var där. Min älskade pojkvän hade helt enkelt missat tåget. Kul. Men jag bet ihop och var glad ändå. En timme senare när vi åkte runt stan på vårt flak hade de kommit och mamma hämtade upp dem med bilen och körde efter vårt flak en stund. Jag var skitsur och struntade i dem.

Min mottagning hade vi hemma hos mormor och morfar. Alla var där och först då började väl allt komma ikapp mig. Det var så fint alltihop. Mormor lät mig t o m spela lite The Ark på en cd-spelare.

Leave a Reply

