Lovelace

Sedan jag lyssnade på  Stil i P1 om “Hur porrestetiken blev allmängods” har jag velat se Spring Breakers och Lovelace, två filmer som kom 2013 men det kanske är just Spring Breakers som orsakat mest debatt.

Jag tänkte hålla mig kort om den eftersom jag tyckte det var en mycket bra film som inte liknar någon annan. Väldigt annorlunda och härligt ärlig. Såhär skrev Sandra Beijer på Niotillfem om den:
Jag tycker Spring Breakers tog sig in i en ny slags genre och skapade något jag tidigare inte riktigt sett på film. Absolut, det är bröst och knarkorgier och små stringtrosor – dock inte glorifierande utan dokumenterat med en sjukt dyster lins (obs viktigt). Det är vapen och sex och ganska obehagliga scener MEN, det mest intressanta:  allt sker på kvinnornas villkor. De hånglar runt, de skiter i allt, de är smutsiga, svinkåta och på riktigt farliga, allt det som tjejer sällan (typ aldrig) får vara. När de flyttar in hos gangstersnubben som spelas av Franco är det de som får övertaget om honom, styr honom mot deras egna fantasier och bara kör på ett sätt som tjejer aldrig får göra på film. Mer såna här filmer i den grabbiga knark&pangpang-genren tycker jag! Tycker filmen gav en rå bild av ett trasigt mansdominerat samhälle där de lät tjejerna stå i fokus och hur det här slags samhället formar dem. Samtidigt fick de genom hela filmen äga sina egna kroppar och viljor och var så jäkla stenhårda och gick alldeles för långt i varenda himla klipp.

Jag kan bara hålla med. Se den!

I helgen blev det dags för Lovelace, filmen om porrskådespelerskan Linda Lovelace som slog igenom i “Deep Throat”, eller “Långt ner i halsen” som den översattes till i Sverige. Den handlar om hennes liv och om hur en man tog över det, hur porrindustrin utnyttjade henne men kanske framförallt om hur hennes man användde henne för att själv tjäna pengar. Under flera år blev hon utsatt för upprepad misshandel och våldtäkt.

Rollistan är äckligt bra. Linda spelas av Amanda Seyfried som gör en makalös rollprestation, James Franco skymtar förbi som Hugh Hefner och hennes man spelas av Peter Sarsgaard från An Education. Adam Brody från The Oc spelar porrskådisen Harry Reems. Ingen roll gestaltas av en okänd skådis. Chloë Sevigny har typ två repliker som feministjournalist, men hon är ändå där.

Hur som helst var det en väldigt, väldigt mörk, rå och obehaglig film. Efteråt var jag så upprörd att jag inte riktigt visste vart jag skulle bli av, jag var så illa berörd. Filmen är så gripande och man blir verkligen rädd för Chuck (Peter Saarsgard), t o m Jonas sa att han aldrig varit så rädd för en person på film. Den är så snyggt gjord och dramaturgin är helt galet bra. En film som alla borde se helt enkelt.

One thought on “Lovelace

Leave a Reply

