Humans are the only animal that blushes, laughs, has religion, wages war, and kisses with lips. So in a way, the more you kiss with lips, the more human you are.

IMG_9090

Jag fick Extremely Loud And Incredibly Close (Jonathan Safran Foer) i julklapp av Sofia, en bok jag velat läsa i mer än två år. Efter fyra sidor var jag helt hooked, jag satt och svalde och försökte blinka bort tårarna som vällde fram.

IMG_9150

Det är någonting med språket och hur Jonathan Safran Foer använder ord – vrider, vänder och böjer dem tills de får en helt ny innebörd. Efter ett kapitel kan ett ord plötsligt symbolisera så mycket mer än det tidigare gjort. Han tar orden och ger dem tusen nya möjligheter.
Av dem skriver han en fängslande berättelse om lilla Oskar som konstant uppfinner saker, skriver brev, spelar tamburin och är med i en uppsättning av Hamlet. Han vet också väldigt mycket för sin ålder, han är oftast bara nio. Hur gammal han är kan dock variera lite utifrån vad som tjänar honom bäst för stunden.
Men allra mest saknar han sin pappa som dog i 9/11. En dag hittar Oskar en nyckel i sin pappas klädkammare och bestämmer sig för att ta reda på vilket lås denna nyckel tillhör, han räknar snabbt ut att detta kommer ta honom otroligt lång tid men något måste göras för att fylla tomheten efter pappan och framför allt slippa känna att mamman inte längre saknar tillräckligt mycket.

IMG_9151

Jag har bara läst lite mindre än hälften än så länge, har en bit kvar men det kommer nog gå ganska fort. Detta är första boken av Foer som jag läser men är sedan tidigare ett stort fan av hans fru Nicole Krauss. Att läsa deras böcker är bland det bästa jag vet. Det är (för att använda Sofias ord) en upplevelse (ordet hon använde) utöver det vanliga. Jag vill tapetsera väggarna med deras ord, bära citaten med mig för evigt under huden (nä skoja bara men det är fan nära) och ägna resten av livet åt att få andra att förstå deras storhet. Läs bara.

2 thoughts on “Humans are the only animal that blushes, laughs, has religion, wages war, and kisses with lips. So in a way, the more you kiss with lips, the more human you are.

  1. ALLTSÅ VISST ÄR DEN BÄST?!?!?!?! Det jag ville “spoila” för dig när du fick boken var sidan med alla färger du vet, när han är i färgaffären, det är helt sjukt hur han lyckas fånga en känsla, det känns som att man är med Oskar i affären liksom. Jag var så amazed!

Leave a Reply

