BOKREA!

Idag började bokrean och jag for upp direkt efter jobbet. För några veckor sedan tog jag hem katalogen från Akademibokhandeln, bläddrade och ringade in intressanta böcker. Därför hade jag redan rätt bra koll när vi gick där bland bokhögar och stadens övriga dårar så själva fyndandet gick fort. Första boken jag plockade på mig – Älskade Fascism – blev jag faktiskt tipsad om så sent som igår när jag pratade med pappa om Jimmie Åkessons minnen av uppväxten i Sölvesborg. Lite skämtsamt sa jag “Den kanske är med på bokrean HÖHÖ!”, och så ÄR den det. Så himla smidigt. Förutom mina fynd är jag inte jätteimponerad av årets bokrea.

1. Efter Mörkrets Inbrott – Haruki Murakami 
Jag får ju aldrig nog denna japanska författare alltså, hans fantasi är i en klass för sig och han är helt jävla galen med ord.

2. Mick Jagger – Philip Norman 
Jag dyrkar The Rolling Stones och är så himla kär i både Mick och Keith. Den här boken har jag velat läsa sen den släpptes så det känns fint att äntligen ha den hemma!

3. Älskade Fascism – Henrik Arnstad 
Blev tipsad om igår som sagt, såhär skriver Adlibris om den:
För första gången någonsin på svenska, en modern redogörelse för 1900-talets viktigaste och mest inflytelserika ideologiska innovation: fascismen.

Från mellankrigstidens italienska svart­skjortor under Mussolini, via Adolf Hitlers nazister, ungerska pilkorsare och andra brunskjortade organisationer till dagens Sverigedemokrater och Anders Behring Breiviks terrorism. 

Boken är uppdelad i tio tematiska delar som behandlar fascismens tillkomst, väg till makten, förhållandet till traditionell högerpolitik, rasismen och Förintelsen, kvinnliga fascister och ideo­logins genusperspektiv, dagens fascistiska rörelser och så vidare.
Spännande!

4. The Complete Illustrated Works of Oscar Wilde 
Det är väl på tiden att jag skaffar mig en komplett samling av min darling va?
One thought on “BOKREA!

Leave a Reply

