Fredagsmyset

IMG_9595

Fredagar är viktiga att markera tycker jag, det är något jag fått med mig hemifrån både mamma och pappa. Markera gör man lättast med mat, och nu som “vuxen” även med vin. Hemma hos mamma åt vi alltid räkor, varma baguetter och grillade revben på fredagar. Till det hade vi alltid morotsstavar och dipp. Tacos har aldrig varit fredag för oss på det sättet även om det också är väldigt gott ibland. Med guacamole. Annars ingen tacos. I ALLA FALL.

Eftersom jag gör mitt bästa för att äta så lite gris som möjligt utesluter jag och Jonas revbenen men annars kör vi mammas fredagsmys nästan alla fredagar (jag är den mest drivande när det kommer till fredagsmys, Jonas uppskattar det och börjar förstå det heliga i denna rit).

Det är så mysigt att få sitta ner, dricka vin, äta långsamt och skala de förbannade räkorna och dippa morötterna. Det är fredag för mig. Helst ska Eldkvarn spelas i bakgrunden så att jag kan höja en morot likt Hamlet med sin döskalle när jag får feeling och sjunga med
När arbetsdan är slut faller ett regn 
stan ligger i dimma på min väg hem 
Ibland känns det som jag aldrig skulle komma fram
och att världen gjort mig till en mörkrets man 
Den är tre på morgon och jag ligger i sängen 
Snart går solen upp men jag orkar inte längre 
Jag har jobbat hårt sett dagar bli nätter 
Jag kommer ingenstans och ingenting blir bättre

IMG_9596

Igår slog jag dessutom på stort och gjorde egna vitlöksbröd deluxe a la Att Vara Någons Fru. Herregud alltså, vilka vitlöksbröd de har nu en självklar plats på framtida fredagsmys. Nästa gång får de vara i ugnen lite längre, Jonas var så himla hungrig igår…

En perfekt start på helgen och idag är jag faktiskt ledig!

Leave a Reply

