Det ösregnar verkligen ute idag och himlen är grå, grå, grå. Jag har legat på soffan hela dagen och vilat min mage medan Jonas har pluggat. Det mest spännande som hänt är att jag såg en Polispiket komma sakta krypandes på vår boendeparkering – lite spänning i vardagen sådär.

Jag blev ju dålig i helgen och har fått order om att vila, troligtvis var det en magkatarr som ställde till det. Idag har jag haft mer ork (läs: stört mig på oreda i lägenheten) men har varit duktig och läst A Dance With Dragons hela dagen.

IMG_9729

 

Det är verkligen spännande att läsa vad som händer och jag är inne i en liten A Song of Ice and Fire-bubbla. Boken jag läser nu köpte jag ju dock uppe på stan eftersom jag bara haft bok 1-4 på box och den jag köpte visade sig vara från ett helt annat förlag, jag trodde bara de pimpat omslaget lite. Gör väl ingenting tänker ni men det visade sig att kartorna är helt fucked up. Såå irriterande. Det förstör läsupplevelsen totalt för mig som kollar kartorna stup i kvarten och jag lovar att jag hittills kunnat Westeros med omnejd bättre än Europa. DÄRFÖR blir det irriterande att kartorna i denna versionen är så annorlunda.

 

För det första är land liksom bredare, städer och slott inte exakt där de “brukar” vara och dessutom är allt skriven med så liten text att jag känner mig som en kärring. Det går inte att skilja ett slott från en flod, en vettig karta har ju olika stor text eller olika symboler men icke då. Här får du vackert gissa själv och hoppas att du hunnit lära dig allt under de andra fyra böckerna. Jag förstår bara inte hur någon som läst denna utgåvan från början kan ha någon koll över huvud taget. The Twins är inte ens utskrivna som två slott på varsin sida om Green Fork… Det är så förvirrande att jag blir knäpp. Westeros går väl an men nu är karaktärerna spridda på så många platser i världen att vissa kartor inte varit med sen innan. Ja ni hör ju, det är helt hopplöst.

Såhär ser t.ex Iron Islands så som jag är van, ganska tydligt vad som är vad 

IMG_9731

Och såhär i den jag råkade köpa på stan, det går ju knappt att läsa? Försök hitta Riverrun!

IMG_9732

 

Därför delas mina vänner just nu in i två läger – de som förstår att jag igår beställde hem ett till ex av samma bok men nu från förlaget jag är van vid och de som alltså INTE förstår.
Förstående: Kim och Thilda
Inte så förstående: Jonas och Thomas


Nu ska jag nog läsa vidare i Dance så att jag också får veta lite mer av vad som händer, Thilda försökte få mig att lova att ha läst ut hela boken till påsk men efter två dagars nästan konstant läsande har jag dessvärre bara läst 200 sidor av 1117. Kan bli knepigt.

Leave a Reply

