True Detective

 

Min dag har bestått av jobb, fika på uteservering och pizza framför True Detective.
True Detective alltså.. Var ska jag börja?
Det hela började med att jag skaffade HBO Nordic för att kunna se Game of Thrones och efter att ha hört så många prata om True Detective föreslog jag i onsdags att vi skulle se ett avsnitt. Vi såg två. Jag måste säga att det är himla avkopplande att ha svensk text till en serie som är så väldigt filosofisk och ibland ganska tung. HBO Nordic börjar bli en av mina bästa investeringar. 

Igår efter att Emmy och Anton varit här på middag såg vi två avsnitt till och de sista fyra såg vi alltså i ett kör nu ikväll. Vi blev bara pang bom helt hooked båda två. Aldrig har väl en serie passat oss båda så bra. Eller är det vi två som passar bra ihop kanske. Usch tänk va hemskt om det varit så att bara jag fastnat och Jonas tyckt att serien var askass? Det hade verkligen varit jobbigt, tur att vi är så bra ihop alltså.

True Detective har allt jag älskar; fantastiskt manus, annorlunda storyline, sunkiga sydstatsmiljöer blandat med söderns natur, släpiga sydstatsbor, det snyggaste introt sen True Blood och dessutom en spännande mordgåta. Jag gillar att det inte är en klassisk take på crime-genren utan snarare skapar något helt eget – jag har i alla fall aldrig sett eller hört talas om något liknande även om jag inte är världens största fan av deckare. Matthew McConaghey (denna överjordiskt läckra man) och Woody Harrelson gör serien så himla värd och McConaghey är helt enkelt enastående svår vilket jag älskar.

 

Det enda den här serien saknar är, i vanlig ordning, kvinnor. Totalt finns det tre kvinnor serien, det är den ena kommissariens fru samt de två unga tjejer han konstant är otrogen mot henne med. DÄREMOT skildras hon aldrig som ett offer, hon är tvärt om en hell of a lady de gånger hon dyker upp.

Om vi struntar i kvinnorna och patriarkatet en stund så är detta dock väldigt intressanta manliga huvudroller, emellanåt är det hela ganska stereotypt men de har också ett nytt djup och en känslighet som i alla fall jag inte är van vid att se i tv-serier. De är ganska tragiska och glorifieras aldrig, det är snarare en väldigt opartisk och rå lins hela serien. Riktigt, riktigt bra serie – HBO in my heart.

 

Leave a Reply

