Påsken del 1; Långfredag

 

Jag åkte till Karlskrona direkt efter jobbet i onsdags, på skärtorsdagen fikade jag, Thomas och Kim hemma hos Gunnar och Louise. Det var mysigt även om en av deras katter bet mig i halsen och jag utvecklade en halv panikångestattack i huvudet i rädslan för stelkramp, men det gick bra. Sen röjde jag runt på stan med Kim och Thomas i jakt på en klänning att ha på långfredagen och det är här min bilduppdatering börjar!

Vid 14.00 möttes Jonas, Thomas och jag på Bergåsa för att hämta Thilda som kom med tåget. Game of Thrones – The Board Game stod på eftermiddagens schema!

DSC_0411
Det tar säkert en halvtimme att förbereda spelplanen så vi var inte igång förrän vid fyra, jag hade förberett med frukt och godis för att vi skulle orka hålla energin uppe. Hoppa på sockertoppar kallar jag det.

DSC_0414 DSC_0419
Här har vi gänget! Jonas – Stark, Kim – Tyrell, Thomas – Baratheon, Thilda – Martell och jag spelade som Lannister. Spelet går helt enkelt ut på att varje spelare är ett av de stora husen sen ska man försöka erövra så många slott man kan, fightas med varandra om slotten, bygga arméer, akta sig för Wildlingattacks mm. Varje runda är indelad i olika faser och varje runda tar ungefär en halvtimme. En himla massa regler är det också, men kul är det! Lite knöligt att hänga med första gången, för mig var detta tredje så började ändå få koll på det mesta.
DSC_0426

Om man skulle råka glömma något finns en lathund. Sen är det bra att ha koll på vilka kort de andra husen har. Varje kort är en karaktär med olika egenskaper i strid. Som Lannister har jag t.ex Cersei, Tyrion, Tywin, Jaime, The Hound och The Mountain.

DSC_0425

Viktig att ha koll på varandras kort så man kan vara förberedd i strid (det är här logik, strategi och uteslutningsfömåga kommer in i spelet och ungefär här jag slutar spela för att vinna).

DSC_0424   DSC_0429

Vid halv åtta fick vi bryta upp eftersom vi hade bord bokat på Biobaren klockan åtta. På vägen in till stan från BTH var det såhär fint:

DSC_0430DSC_0431

På Biobaren beställde Thomas, Jonas och Kim varsin WTF, en 600 gram hamburgare med ost, bacon och massa annat. Den ser inte så stor ut på bilden men jag lovar, den var enorm! Jonas klippte sin på bara 10 minuter…

DSC_0438

På Biobaren åt vi med Helena, Erik, Dunge, Anton, Erik och Robin. Senare på kvällen anslöt sig också Axel, Louise, Tove och Alex! Det var sjukt mysigt och härlig stämning, deras hamburgare är helt vansinnigt goda så har ni vägarna förbi Karlskrona är Biobaren verkligen värd ett besök – perfekt anslutning till bion också om ni vill kombinera nytta med nöje, haha!

DSC_0440

Leave a Reply

