Boklista snodd från Niotillfem

Snabbläsare eller långsamläsare?
Svårt. Jag tycker jag läser långsamt. Lever mig in rätt mycket och stressar aldrig igenom något. Ibland går det några dagar mellan läsandet men jag vet att Jonas och några på Instagram tycker jag läser väldigt snabbt. Jag antar att det varierar lite.

Tegelstenar eller tunnisar?
Tunnisar om de är riktigt, riktigt bra – jag tänker typ The Great Gatsby och Bonjour Tristesse. Annars gillar jag tegelstenar som man liksom lever med ett tag, som Blonde – herregud den tog ju aldrig slut och den påverkade hela ens sinnesstämning varje dag i två månader. Sånt är speciellt och fint.

Bibliotek eller bokhandel?
Bara Sölvesborgs bibliotek, och kanske Stockholms Stadsbibliotek annars gärna privat liten bokhandel med passionerad personal.

Ljudbok eller e-bok?
Nej, nej, nej.

Inbunden eller pocket?
De senaste åren har jag nästan bara läst pocket så mina handleder får lite av en chock så fort jag läser en inbunden bok nu, jag minns inte riktigt hur man gör. Det finns så många snygga pocketar idag men på det stora hela gillar jag inbunden mest!

Vampyrer eller spöken?
Alltid vampyrer men jag gillade Wuthering Heights!

En i taget eller slalomläsning?
En i taget.

Nytt eller gammalt?
Gärna gamla klassiker, jag kan bli lite misstänksam mot nytt. Hur kan man veta om de är bra på riktigt innan de testats och överlevt i 50 år? Herregud så pretto jag låter. Äh. Jag gillar nya böcker med!

Bokmärke eller hundöra?
Önskar jag gjorde hundöron men jag vill helst inte vika blad och slita på mina böcker, knappt ens pocket. Oftast har jag någon gammal tågbiljett, ett kvitto eller en hårsnodd. Det som ligger närmast för alla mina bokmärken försvinner alltid och dyker upp under soffkuddar eller under mig osv.

Snacks eller godis?
Jag tycker det är rätt distraherande att äta när jag läser, dricker gärna te men inget mer.

Biografier eller memoarer?
Varken eller, läser inte så mycket sånt. Boken om Mick Jagger väntar iofs.

Skräck eller chicklit?
Absolut inte skräck, har inte läst chicklit på flera år. Tycker de så lätt förminskar läsaren och karaktärerna är så platta. Lycksökare av Lesley Lokko var bra, läste den på högstadiet. Tror inte den räknas riktigt dock.

Soffan eller sängen?
Mitt mysiga hörn i soffan!

Inne eller ute?
Åh vilket som. Inne på vintern och ute på sommaren?

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Originalspråk. Har nog inte läst en engelsk bok översatt till svenska på ett år eller något men kommer läsa Anna Karenina på svenska i år, den är iofs skriven på ryska så den räknas inte. Inte Murakami eller Nabokov heller.

Poesi eller prosa?
Prosa

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Inget jag tänker på alls.

Boken eller filmen?
Boken. Förutom The Devil Wears Prada.

Kokbok eller Bakbok?
Båda!

Kärlek eller spänning?
Kärlek!

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Läste Grottbjörnens Folk och Hästarnas Dal av Jean M Auel i femman och älskade dem, läste lite Liza Marklund under samma tid för det var coolt då och sen dess har jag väl läst de böcker jag känt för oavsett målgrupp.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
Sagan om Ringen. Läst hela första men bara halva tvåan.

Jobbigaste bok jag läst:
Jag glömmer rätt fort men The Giver var väl ingen höjdare pga askass bok.

Bästa barnboksförfattaren:
Astrid Lindgren, Roald Dahl och Tove Jansson

Bok som berört mig mest:
Blonde, Harry Potter-böckerna och Extremely Loud and Incredibly Close

Recencera din senast lästa bok:
Det var A Dance With Dragons, vill undvika spoilers men ah. Det var ju skönt att det började hända något där på slutet, GRRM kan bli lite tjatig emellanåt eftersom storyn går rätt långsamt men allt har betydelse i slutet. Så himla bra och välskriven bok dock.

One thought on “Boklista snodd från Niotillfem

Leave a Reply

