Ett inlägg om handväskor och kopior

Malene Birger-väskorna har ju hängt på var och varannan bloggare värd namnet de senaste säsongerna och det var väl bara en tidsfråga innan mönstret skulle bli efterapat. Jag blev dock förvånad över hur BRA kopian blev, dessutom rätt oväntat från Gina Tricot. Vi var i Linköping idag (mest eftersom Norrköpings butiker helt enkelt SUGER men också för att göra en mysig miniutflykt bara vi två) och kikade runt, deras Gina Tricot var stort, snyggt, välhängt (mitt absoluta favoritadjektiv taget ur sitt sammanhang) och fick t o m mig att bli lite inspirerad. Det säger ändå en hel del att jag står och fingrar på ett plagg och tänker “kanske..?”.


Originalet från Malene Birger överst och kopian från Gina Tricot under.

Hur som helst hängde ju väskan som heter Wendela Bag snyggt frontad precis vid ingången och den var faktiskt riktigt fin. Så pass fin att jag tänkte “kanske..?” men sen började jag fundera och kom fram till att jag tycker det är så tröttsamt med kopior och mönsterkopior. Denna är för mycket kopia för att kännas “inspirerad av”, sen kom jag också fram till att denna väska lär hänga på var och varannan människa i höst och jag tror inte jag vill vara en av dem. Men man vet aldrig, jag kanske kapitulerar mest för att jag blivit lite hjärntvättad till att bli sugen på själva väskmodellen eftersom de enda väskorna folk bär på stan i Norrköping är Louis Vuitton Neverfull eller Michael Kors Medium Jet Set (uäääärk) eller kopior av modellen från kedjorna. Det är alltså helt galet. Ni borde åka till Norrköping någon gång och se spektaklet med egna ögon. Det är så löjligt. Ingen vågar tänka här och FÅ har någon stil över huvud taget, alla bara härmar varandra (har pratat med flera butiksanställda i stan och de håller med allihop). Det är som om halva stans brudar vore lobotomerade.

Men apropå Neverfull tycker jag faktiskt denna är fin:

Men åter till det inlägget skulle handla om. Ginas nya kopia. Det är ju trots allt bra att det kommit en snygg väska för dem som tycker mönstret från Malene Birger är snyggt men inte bryr sig om märket/har lust att lägga den summan på väskor. Jag tycker det är kul att de större Gina-butikerna känns lite mer classy och att de har fler stilar som är tydligt uppdelade. Förutom i Norrköping då, där är allt kaos a la fjortis som innan.

Usch usch nu får det vara slut på bitterheten från min sida. Vad tycker ni andra?

Bilder lånade från Ginatricot.com, isacouture.com och louisvuitton.com

 

Leave a Reply

