Hon är evig som naturen

IMG_1196

Okej. Alltså. Ehh. Jag började läsa Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg i fredags. Dels för att den hängt i bakhuvudet sen maj förra året när Niotillfem skrev ett inlägg om den, dels för att jag plöjde nätet efter bilder på Alexander Skarsgård i förra veckan och såg att det är ju för sjutton den han sitter och läser i Åre (True Blood alltså). Jag bara nä nu jävlar är det dags! Jag läste ju Doktor Glas för två år sedan och älskar Hjalmar Söderbergs stockholmsskildringar, hans enkla språk och hopplösheten som liksom alltid är där.

Nu läste jag alltså precis klart den, det är galet hur fort det går att läsa på svenska ibland – sen är den ju inte heller speciellt tjock. Jag är smått mållös och vill mest bara börja om och läsa den en gång till. Ibland är han så vansinnigt träffsäker den där Hjalmar Söderberg. Älskade delen när han indirekt dissade sitt eget efternamn.

Arvid och Lydia träffas ute i Skärgården en sommar när de är unga. Kärleken som uppstår följer med dem allt eftersom åren går men det ska ta tio år innan de ses i Stockholm. De lever skilda liv i varsitt äktenskap med barn men ingen av dem är speciellt lycklig utan den andre. Med tiden inleder de en relation som de lyckas hålla hemlig men Lydia är nu skild från sin man och dotter, på många sätt är hon en väldigt modern och fri kvinna. Jag tycker om att det helt och hållet är hon som för storyn framåt. Allt är på hennes initiativ och på hennes villkor även om hon bara skildras ur Arvids synvinkel.

IMG_1181  IMG_1187 IMG_1184

 

I boken tänker Arvid att det alltid har funnits och alltid kommer finnas en Lydia, att “hon är evig som naturen”. Och det är just det som gör denna boken så vansinnigt bra. Det har gått hundra år men ingenting har hänt med känslorna som kan uppstå mellan människor. Kärleken, beroendet och besattheten är precis den samma.

Leave a Reply

