“De som inte vill förstå kommer aldrig att förstå.”

“De som inte vill förstå kommer aldrig att förstå”, sa Veronica till mig för ett tag sedan när vi tog en fika tillsammans. Hon sammanfattade sin känsla för ett ämne som för mig är löjligt känsligt. Att folk ska förstå.

Jag vill gärna förklara allt, långa förklaringar till varför si eller varför så. Visa att jag har en mening med allt. Kanske för att jag delvis är lite uppväxt med att behöva försvara mig i tid och otid. Alltid ha en anledning, en bakomliggande orsak till ALLT. Jag gör inget utan goda skäl om ni förstår vad jag menar. Jag vill så gärna bli förstådd och blir alltid så ledsen när jag blir missuppfattad. Detta har genom åren lett till att jag undviker vissa saker helt, för “vad ska folk tro?” / “nu kommer folk prata” / “några kommer missuppfatta allt”, ibland säkert helt i onödan för i huvudet gör jag säkert en höna av en fjäder bara för att jag kanske inte har en perfekt förklaring, ett vattentätt försvarstal eller en jäävligt bra anledning. 

Men genom att bli äldre och prata med andra människor om deras funderingar börjar jag ifrågasätta dessa mina egna vanor och beteenden (ja jag ifrågasätter min rädsla för att bli ifrågasatt, helvete detta börjar bli djupt). Jag är helt enkelt så jävla trött på att bli trött av att förklara mig själv. Vi lever i en sjukt orättvis värld och jag gör så himla mycket för att vara rätt, provocerar aldrig medvetet just for the hell of it – men det Veronica sa var så sant, så sant att jag aldrig ens sett klart nog på saker för att själv inse hur löjligt det är att vara rädd för vad andra ska tycka, att andra ska missförstå eller döma. För det är ju faktiskt så. De som inte vill förstå kommer ändå aldrig att förstå. Det är något jag måste lära mig leva med och istället lägga fokus på de som faktiskt förstår utan att jag behöver säga ett knyst. Eller lägga fokus på de som har folkvett nog att hålla käft och sköta sitt höhö. 

So here goes

DSC_0071DSC_0059DSC_0091 DSC_0083

Leave a Reply

