Vad lärde jag mig egentligen åren 2007-2010??

Varför minns jag mer av undervisningen på högstadiet än på gymnasiet? Jag kan minnas mycket mer konkret fakta från högstadiet än vad jag kan göra från gymnasiet och och utgår oftast från vad jag lärde mig på högstadiet i vardagen och i min “allmänbildning”. Ärligt talat minns jag inte speciellt mycket från gymnasiet. Jag undrar om det är för att gymnasiet bara var en förlängning av kunskapen man hade med sig från högstadiet (iom att jag läste Sam) och att den “nya” kunskapen helt enkelt presenterades på högstadiet och att den därför gjorde ett starkare intryck. Att man lärde sig något helt nytt för första gången om ni förstår vad jag menar. Eller har det att göra med att lärarna helt enkelt var bättre pedagoger på högstadiet? Var just dom som personer bättre i sin yrkesroll? Själv märker jag ingen större skillnad på lärarna jag haft under de åren även om nivån var mer avancerad på gymnasiet. Jag har alltid tyckt att jag haft tur med alla lärare jag haft. Har aldrig upplevt någon som direkt dålig, som man kanske kunde se att de andra klasserna hade och var lite glad över att man slapp den eller den läraren och så vidare. Jo det var ju förresten hen som faktiskt var alkoholist men hen plockades ju också bort fort pga fel fakta i undervisningen, vi fick bland annat lära oss att Gånge-Rolf vann Slaget Vid Hastings. Vi läste också om 30-åriga kriget under rubriken Renässansen vilket är rätt tokigt.

Kan det vara så att jag egentligen inte lärde mig något nytt på gymnasiet som stannade kvar hos mig? Är högstadiet fortfarande min bas? Det är ju helt sjukt i så fall. Var gymnasiet bara en upprepning av det jag redan var bra på (tack vare bra lärare på högstadiet?)?

Egentligen undrar jag vad jag sysslade med på gymnasiet egentligen. Jag måste ju gjort något rätt med tanke på att jag har höga betyg men jag minns inte att jag hade det speciellt svårt eller kämpigt med något. I slutet av andra terminen i ettan bestämde jag mig för att strunta i det mina mattelärare lockade med som “VG-potential om du bara anstränger dig och pluggar mer” och istället nöja mig med G i Matte A och B, och att helt avstå från att läsa Matte C. Den lättnaden minns jag fortfarande, när jag bestämde mig för att unna mig ett G i något jag hade väldigt svårt för att förstå istället för att kämpa och slita för ett eventuellt VG till ingen nytta mer än ett ännu högre slutbetyg och garanterat på bekostnad av något annat.


Roliga citat även om det ironiska är att algebra var det enda jag någonsin kände att jag faktiskt fattade. 

Just på grund av att jag aldrig ansträngde mig speciellt mycket på mattelektionerna (mina matteblock var fulla av texter, blommor och teckningar.) hade jag heller aldrig någon direkt relation till mattelärarna på gymnasiet. De är också de mest opersonliga lärarna jag haft. Jag vet inte om det bidrog till att jag inte brydde mig så mycket. Inget driv att prestera eftersom jag ändå inte brydde mig om dem eller deras undervisning. Däremot blev jag expert på att lyssna på musik och se ut som om jag räknade en himla massa. Men mest satt jag och tänkte på dans eller pojkar. Detta resulterade i mitt bevingade citat “Men han var faktiskt himla bra ändå.. han.. vad hette han.. vår mattelärare..? … Johan?”. Det ska rätt mycket till för att jag ett år senare inte ska minnas namnet på en lärare jag hade i två terminer. Vi hade dock en bra mattelärare som hette Jessica, hon var väldigt bra och rolig. Jag gillade att hon alltid svarade på mina långa utlägg om varför jag inte kunde svaret eller vad jag skulle göra istället eller andra små skrivna hälsningar istället för lösningar på de sista svåra frågorna på proven. Och ibland när jag försökt men inte lyckats stod det “Bra försök, du är på rätt spår. 0 poäng ; )”.

Vart vill jag komma med detta? Vet inte. Började tänka på det nu när jag läser i boken vi ska ha till vårt grupparbete, “Kön och Känsla” som handlar om samlevnadsundervisningen på en gymnasieskola i mitten av 90-talet. Jag kan för mitt liv inte minnas att vi läste sånt på gymnasiet. Men antar att det skett någon skolreform däremellan som flyttat allt till högstadiet istället. Väldigt intressant bok dock. Åter till den.

Leave a Reply

